A képzelettől az igaziig

Valamikor a 80-as évek vége felé tetőzött az a hullám a képzőművészetben, mely többé-kevésbé közvetlenül Jean Baudrillard szimulációelméletére épített. Különös idők voltak, pár pillantatra tartósnak tűnt az állapot, hogy teoretikusok konkrétan befolyásolni tudják a művészetet (nem volt tartós) sőt, művészeti piacot (ez valamennyire tartósíttatott). Aztán […]

tovább

Portré és tájkép a 21. században

Az utóbbi időben felbukkant néhány igéretes hibrid, mely film – közelebbről dokumentumfilm – és képzőművészet egyszerre; vagy majdnem mindkettő ahol film képzőművészetre utal és viszont. Ráadásul olyan tradicionális műfajokra referálnak, melyeket a képzőművészet mára nagyjából otthagyott, melyek inkább csak utalásszerűen vannak jelen. Portrék és tájképek. […]

tovább

Önkényuralom és utópia

A modernizmus sivatagában című kiállítás azt mutatta be, hogy az európai építészet milyen eszközökkel kísérletezte ki épület- és lakónegyed-típusait Észak-Afrikában. Azt, ahogyan a később nyugat-európai nagyvárosok peremén épült lakótelepek „tesztelése“ zajlott Tunéziában, Marokkóban és Algériában az 1940-es, 50-es évek során. A modernizmus sivatagában című kiállítás […]

tovább

Kelet-kákániai vágyképek

Az ismét bizonytalan sorsú Kortárs Építészeti Központban a múlt héten egy író, egy főépítész, egy városházi ember és egy kávéházalapító irodalmár Berlin ürügyén Budapestről beszélgettek, a város élhetőségéről és élhetetlenségéről, megújuló és végleg elkorhadó struktúrákról. Ahogy az utóbbi években a városi vágyképeinket projektáló, bár talán […]

tovább

Hospitality: tanmese a vendégszeretetről

Don Juan meghívja az általa meggyilkolt Commendatore szobrát vacsorára; a szobor bólint, elfogadja az invitációt, de viszaél a vendégszeretettel. A Kővendég megjelenik a vacsorán, de köszönet helyett lehúzza magával Don Juant a pokolba.  Michel Serres, aki Molière darabját  (és nem Mozart operáját) vendégség és vendéglátás […]

tovább

Chanel és művészet a Central Parkban

„Élvezd az élményedet” – kívánja, öt percen belül harmadszor és ezúttal nekem a ragyogó mosolyú fiatalember, miközben kinyitja előttem az ajtót. Libasorban haladunk befelé a Central Parkban felállított Chanel Mobile Art pavilonba, amely Tokió és Hong Kong után három hétig New Yorkban fogadja a látogatókat. […]

tovább

Ajánló

Az alábbiakban New York-centrikus, teljességre egyáltalán nem törekvő válogatás olvasható a város és az építészet témáival foglalkozó képzőművészet fórumairól az Egyesült Államokban.

tovább

Ígéret földje, demokrácia hazája. Önvizsgálat a választások finisében

Nehéz lenne ezen a héten úgy írni New Yorkról, hogy a közelgő elnökválasztást ne említsük. Jóllehet az Egyesült Államokban nem látni óriás posztereken, újsághirdetéseken, összetákolt paravánokra tűzdelt plakátokon ígérgető politikusokat – a direkt hirdetés leginkább tévében sugárzott, gyakran az ellenfél lejáratásától sem visszarettenő reklám szpotokra […]

tovább

Beszélő kertitörpék a fekete kommunizmusról

“A létező szocializmus bukása után a kapitalizmusnak, úgy tűnik, nincs többé alternatívája.” — Így kezdődik ez a képen látható könyv, és ezt a tételt cáfolja 16 különböző elképzelést bemutató interjúban, magyarul és németül. Libertárius municipalizmus, részvételi gazdaság, inkluzív demokrácia, bolo’bolo, és az elmaradhatatlan Zapatista jó […]

tovább

Egy játszótér IGEN városban

„Ha egyszer beleszeretsz egy helybe, ott csinálod meg”. „Pedig a legrosszabb helyszínt választottam” – magyaráz Karin Schneider képzőművész az általa tervezett játszótérről, amelyet idén nyáron adtak át Rijekában. „Egy üres saroktelket, amely az utca szintjénél jóval mélyebben van, csak lépcsőkön lehet megközelíteni – valami mégis […]

tovább

104, az új művészeti hely Párizsban

104 még üresen kong. Fotó: Polyák Levente Szerda este másodszor jártam a 104-ben, Párizs új művészeti helyszínén. Belépve a rue d’Aubervilliers-re nyíló kapun, körülbelül ugyanazt találtam, mint egy héttel korábban: hatalmas, kivilágított termek, elveszve a terekben néhány tébláboló szervező és végtelenül udvarias biztonsági őr. Az […]

tovább

Ajánló: Egy hét Párizsban

Dennis HopperA Cinémathèque Française október és január között Dennis Hopper életművéből mutat be retrospektív filmválogatást, amit egy kiállítás egészít ki. Az Easy Rider rendezője az 1960-es évektől kezdve meghatározó figurája az amerikai filmnek, és annak a képnek, amit Amerikáról gyártott a külvilág. A vetítések és […]

tovább

© 2025 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány