Számítógépes játékok és a hatalom


Art and Politics of Games, University of Applied Arts, Bécs

Minden művészi kifejezési forma megítélésnek sarkalatos pontja, az, amikor politikai, hatalmi szempontok is fellépnek a róla való közbeszédben. A fiatal, alig tizenöt-húsz éves médium, a számítógépes játék felnőtt, és meghatározó politikai, művészeti tényezővé nőtte ki magát.

„A játékok művészete és politikája” címmel látható tárlat a Bécsi Kunsthalle Karlsplazton található épületében július elégig. Az Európa Bajnoksághoz időzített alig egy teremnyi tárlat egyenlőre inkább egy szubkultúra próbálkozása a múzeumi térbe kerülésre.

Jelenleg az látszik a fejlesztők/művészek és játékosok körében, hogy maga a játékipar is keresi a helyét – egyfelől eladási mutatók tekintetében megpróbálja letaszítani trónjáról a szórakoztatóipar eddigi királyát, a mozi forgalmazást (egyébként sikeresen), másfelől önigazolást keres a már működő intézményi keretek, egyebek mellet a múzeumok falai közt.

Európában és Amerikában több egyetemi tanszék alakult kizárólag számítógépes játékok kutatására (például a koppenhágai egyetem médialaborja), Spanyolországban egy teljes évet szentelt az egyik legismertebb médiaművészeti kiállítóhely, a LABoral a témának Homo Ludens Ludens című kiállításával.

A bécsi kiállítás is hasonló próbálkozás, egy-két rövidfilmmel, például a játékok világát  összefoglaló jelleggel bemutató 8 Bit című dokumentumfilmmel, illetve a Mingo.tv csapat rövid válogatásával, valamit játékgépekkel, játékokat vezérlő eszközökkel, azaz interfészekkel. A szinte jelentéktelen méretű tárlat keveset mutat, azok számára pedig, akik nincsenek benne a szubkultúrában, még kevesebbet – kicsit olyan a tárlat, mint egy orvosi múzeum, amelyben csak a műtéthez használt műszerek vannak kiállítva. Az egyetlen játék, amelyet ténylegesen kiállítanak, egy ismert amerikai játék a Civilization 4 módosítása, amelyben a civilizációnk alapjait lerakó népcsoportok helyét a mai kor ismert gazdasági társaságai (McDonalds, IBM, Shell, stb.) veszik át. 


A 8 bit című dokumentumfilm trailere

 

Nem derül ki, hol van a politika a játékokban vagy mi az összefoglaló politikájuk, és azon túl, hogy ez egy galériában látható a tárlat, a művészeti vonatkozásai sincsenek tisztázva. Pedig ha van érdekes kérdéses a játékokkal kapcsolatban, akkor éppen a politikai, társadalmi vonatkozás az.

Nem derül ki a látogató számára, miért vonulnak emberek milliói online virtuális világokba játszani nap mint nap, nem derül ki, milyen hatással van a kínai vagy az Egyesült Államok kormánya egyes játékok forgalmazására, és sajnos nem derül ki milyen népszerű, súlyosan politikai témájú játékokkal játszanak Palesztinában, Tibetben, vagy a világ bármely más, politikailag forrongó szegletében, illetve hogyan használják fel a játékokat az Amerikai elnökválasztási kampányban.
Szerencsére több mint tizenöt eseményből álló programsorozat is kíséri a kiállítást, amelynek keretében talán választ kaphatnak az érdeklődők arra, mi hatalom és számítógépes játékok viszonya.
Addig pedig várhat, hogy itthon is megrendezésre kerüljenek hasonló események….

GAMES.
Art and Politics of Games 2008 július 6-ig
Kunsthalle Vienna kurátorok: Mathias Fuchs (University of Salford), Ernst Strouhal (University of Applied Arts, Bécs)

 

© 2019 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány