A Mail Artban is használt pecsétmunkák Magyarországon való kortárs képzőművészeti és performatív megjelenései közül ajánlok pár akciót és egy könyvmunkát. Az alábbi bélyegzőt Erdély Miklós elképzelése szerint Galántai György tervezte, és a nyomatot is ő bélyegezte Erdély homlokára 1982-ben, a Mindenki mindenkivel című akció-eseményen.
A nemzetközi Mail Art networkben is aktív Artpool 1993-as Marseille-I kiállításán rekonstruálta az eredetileg 1982-ben megrendezett Mindenki mindenkivel pecsétakcióját. Az alábbi videó ezt örökíti meg.
Ehhez az akcióhoz kapcsolódóan érdemes elolvasni Galántai György telefonbeszélgetését Erdély Miklóssal, illetve alább látható két fotó a Plágium2000 által a Műcsarnokban rendezett Fanzine Show B&W-on (2011) megismételt Mindenki mindenkivel akcióról:
Fent: Kotun Viktor fotója, lent: Hajdu Zsolt fotója
Ezen akció alkalmával készítette el Hiba legjobb barátomnak című pecsételős könyvmunkáját Berei Zoltán, aminek a fénymásolva sokszorosított verziója még mindig elérhető.
Kotun Viktor fotói
A képzőművészeti példák után nézzük a filmtörténet egyik legromantikusabb jelenetét, a Bohumil Hrabal regénye alapján készült Szigorúan ellenőrzött vonatok című Jiri Menzel-filmből:
A fenti romantikus akció szadista feldolgozásaként hadd ajánljam a 2013-as Performative Reality All Stars Gálán bemutatott Bohumil Hrabal emlékére című akciómat.
A Major János-díjat St.Auby Tamás egy alkalommal Mécs Miklósnak ítélte oda, elismerésül, amiért Mécs lemondott az AVIVA-díjra való jelöltségéről. Ez alkalomból alapította a Plágium2000 a Mécs Miki-díjat, amit ezidáig egy alkalommal osztottunk csak ki, annak alapításakor. St .Auby Tamást az elismerés elismeréséül Mécs Miki-díjjal tüntettük ki, amit maga Mécs Miklós adott át a kitüntetettnek. A díjra ragasztott 1000 forintos illetékbélyeget Örkény István Egypercesek című kötetében publikált pecsétterve alapján készített Plágium2000 bélyegzővel pecsételtük le: “Egye meg a fene az egészet!”
Végezetül azok számára, akik maguk is pecsételnek, vagy szívesen belevágnának, hívom fel a figyelmet a japán Ryosuk Cohen Brain Cell című projektjére. Ez a Mail Art projekt 1985 óta fut, az Artpool Művészetkutató Központban és a Plágium2000 archívumában is található pár példánya. A lényeg az, hogy Cohen a hozzá beérkező pecsétnyomatokból készít kollázsművet, amit visszapostáz a résztvevőknek, csatolva azok címlistáját.
Így lehet tovább networkingelni, mindenki mindenkivel.