A tranzitblog februárban Elméleti iskolák címmel indít interjú-sorozatot, melynek célja, hogy feltérképezze először hazai, a későbbiekben pedig régióbeli művészetelmélet-képzések előzményeit, kialakulásuk körülményeit, az általuk követett nemzetközi mintákat, filozófiai hátterüket és célkitűzéseiket. A sorozat első két bejegyzését, melyekben Soós Andrea kurátor szakos hallgató (Universität für angewandte Kunst Wien) Szoboszlai Jánossal (az MKE képzőművészet-elmélet tanszékének vezetőjével), Pacsika Márton kurátor pedig Horányi Attilával (a MOME design- és művészetelmélet szakának vezetőjével) beszélget, az elkövetezendő napokban publikáljuk.
A két szak mára túl van mesterképzéseik elindításán, és az első diplomások kikerülése után kezd valamelyest körvonalazódni az is, hogy a kezdetben megfogalmazott célkitűzéseket milyen mértékben sikerült valóra váltani, illetve hogy milyen módon avatkozik bele a művészetközvetítés bevett gyakorlataiba az a (kurátor-)generáció, melynek tagjai a korábban e szakterület szempontjából releváns oktatási intézmények bölcsészképzései nyújtotta keretektől eltérő, az elméleti és a gyakorlati szempontokat egyesítő képzésben részesülnek/-tek.
E két interjú célja nem titkoltan az is, hogy bemutatva a két intézmény elméleti képzéseinek célkitűzés- és fókuszbeli különbségeit, illetve hasonlóságait, feloldja azokat a félreértéseket, amelyek eddig a szakok között zajló párbeszédet és a jövőbeni együttműködést akadályozták.
© Anetta Mona Chisa & Lucia Tkacova: Before or After, 2011
izgatottan várjuk a második részt