Street Art körkép

Szerintem kevesen tudják, hogy 2011 óta a büntetőtörvény az illegális felületképzést (tag, graffiti, stencil, matrica stb.) a károkozás mértékétől függetlenül (!) bünteti, mintegy társadalmilag káros, elfajzott művészetként, a képviselői indítványnak megfelelően, egy év börtönnel sújtható bűncselekmény lett.

klauzalter.jpg

Klauzál tér, Budapest | fotó: Sugár János

(…) az államnak feladata garantálni polgárai számára a tiszta, élhető, egészséges környezetet. Míg ez kezdetben csak a környezetszennyezés elleni harcot jelentette, addig mára egyre inkább magába foglalja a zavartalan, esztétikus épített környezethez való jogot is. Azzal, hogy egyes csoportok falfirkákkal elcsúfitják a köztereket, ezen jogot sértik, amely ellen az államnak akár a büntetőjog eszközével is fel kel lépnie (…)
Btk. 324. §
(2) A büntetés vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztés, ha
a) a rongálás kisebb kárt okoz,
b) a szabálysértési értékhatárt meg nem haladó kárt okozó rongálást falfirka elhelyezésével vagy bűnszövetségben követik el.

Mindez, ha összevetjük a büntethetőség alsó korhatárának csökkentésével, egy korosztály kriminalizálását jelenti, egy nemzedékből pontosan azokat szűri ki, akik számára a kreativitást a rizikóvállalás és közösségiség együttese robbantja ki. És ez az a ritka élmény, amit utólag nem lehet pótolni. A művészettörténeti szakirodalom a 70-es évektől kezdve a graffitit, az illegális nyomhagyást művészetként, önkifejezésként (azaz átkontextualizálva) is tudja kezelni, a társadalom a rongálás mellett igyekszik meg is érteni azon leginkább ifjú tagjait, akik az évezredes hagyományok szerint a falakon jutnak szóhoz.

oz_00227001x.jpg

Ismeretlen német festő: Belsazár lakomája, 1410 (Dániel próféta könyve, 5 fejezet)

A hazai törvényalkotók egy hamis rend képzetének (azaz díszletek és fizetős felületek) formájában tudják csak elképzelni a városi vizualitást. Egyszóval nem ismerik Kosztolányit: (…) Gondolkozzál az okain is tán – s megérted! Aki bele kívánna látni a writerek mindennapjaiba, olvassa el Bódi Péter Szétírt falak című graffitis környezetbe ágyazott fejlődésregényét (elsőkönyv).

***

A tekintélyes Art education folyóirat teljes szeptemberi száma a street arttal foglalkozik (megtalálható itt). A street art összefoglaló néven ismert jelenségcsoportban a hagyományos graffiti (TG) már csak az egyik vonal. Ugyan minden újabb irányzat büszkén vállalja a TG hagyományát (a tegelés örök), de szakít a kötött rendszer némely fontos vonásával, és újít. Nincs destroy; átjárások nyílnak a kortárs művészet, a design és a kommersz felé; új, pl. trash helyszínek jelennek meg, és új eszközök a reverse graffititől a vetítésig stb. De leginkább egy erősödő, tágabb vagy lokális értelemben vett társadalmi felelősségtudat jellemzi az illegális közmédiummá alakuló street artot. A TG közösségi jellege egy szélesebb, ellenkulturális horizonton jelenik meg. Azt lehet mondani, hogy a street art műfaj belső evolúciója tart a legerőteljesebben egy kritikai irányba. A street art taktikus eszköztárán és hitelén alapulnak a tüntetések és tömegmegmozdulások feliratai. Az egyiptomi felkelés „kommunikációja“ a falakon is zajlik.

Martyrs of the Revolution.jpg

A forradalom mártírjai, graffiti a Mohamed Mahmoud falon, 2012. | fotó: Mai Shaheen

A sok közül néhány alkotó: KeizerHend KheeraGanzeer.

ganzeer.jpg

Ganzeer híres munkája: Tankok vs. bicikli (a Sad Panda nem tőle van) | © muftah.org

occupygezix.jpg

Nemcsak a kávézó kirakata változott hirdetőtáblává, hanem a járda is szöveghordozó lett, a szövegben járva olvasunk.
Erenkoy, Istanbul, 2013 | fotó: J. Abizeid, © oroom.org

***

Zelle Asphaltkultur a neve annak a tagjai anonimitását őrző városi intervenciós csoportnak Düsseldorfból, akik a hagyományos graffiti felületein, falon, vonaton jelennek meg kemény, direkt, szubverzív üzeneteikkel.

zelle_asph.jpg

Akkor figyeltek föl rájuk, amikor egy hosszú palánkra egy koncentrációs tábor perspektivikus képét festették föl (lásd fenti kép). Vizuális akciójuk arra a közeli teherpályaudvarra utal, ahonnan a düsseldorfi deportálások indultak. A klasszikus wholtrain műfajt is másképp értelmezik. Azt lehet mondani, hogy tevékenységük társadalmilag kifejezetten hasznos.

 

zelle_asphaltk058.jpgA vonaton az elfajzott művészet kifejezés olvasható hagyományos német tipográfiával. Ez a kép, és a többi is a düsseldorfi kiállításuk alkalmával 2013-ban publikált könyvecskéből származik.

zelle_asphaltk059.jpgA vonaton a szégyenfolt kifejezés olvasható

zelle_asphaltk060.jpg

A vonaton az idegen test kifejezés olvasható

***

Raymond Harmon BOMB című művészeti-terrorizmus kiáltványnak nevezett tanulmányában (művészkönyv) kulturális engedetlenségnek nevezi a street artot (bár ő a graffiti szót használja, többnyire street art-példákkal él). Hakim Bey hasonlóról ír 1985-ben: Költői Terrorizmus (KT) által kiváltott közönségreakció vagy esztétika-sokk legalább olyan erős kell legyen, mint a rémület érzése – erős undor, a szexualitás felébredése, babonás félelem, hirtelen intuitív áttörés, dada-szerű angst – mindegy, hogy a KT egy vagy több személyt céloz meg, mindegy, hogy szignált vagy névtelen: ha nem változtatja meg senkinek az életét – a művészétől eltekintve –, kudarcot vallott, sikertelen.

***

A szófiai Destructive Creation csoport 2011-ben, mint az köztudott, popkulturális figurákká festette át a szovjet emlékművet.

szofia2x.jpg


Némi felháborodás után az emlékművet letisztították. A tisztítás ellenére az új kontextus rajta ragadt, és nemrégiben nemcsak rózsaszínűre festették a teljes emlékművet, hanem még cseh és bolgár nyelveken elnézést is kértek a 68-as bevonulásért. Társadalmilag szintén rendkívül hasznos művel állunk szemben.

sofia-da-02x.jpg

***

zagrab13jun7.jpg

Diákok akciója a zágrábi Jelasics-emlékműnél. 2013. június | fotó: Sugár János

***

Az illegális feliratoknak egy drámaian őszinte és kommunikációs szempontból jól értelmezhető csoportja az ún. extrém hosszú szövegek a falon. Egy budapesti és egy a szlovákiai példa a nyilvánosság szenvedélyes megragadására:

13kerfaludi.jpg

Faludi utca, XIII. kerület, Budapest, 2011 | fotó: Sugár János

_DSC1980x.JPG

Muzsla vasútállomása, Szlovákia, 2013. október | fotó: Tóth Balázs

Képzeljük el a szöveg kiírásának dühödt koreográfiáját! (Érdekes volna ennek a színpadi rekonstrukciója.)

***

Az év kommersz toy díját magasan az Operaház PR akciója kapja: lemosható kamugraffitivel telemaszatolták a szfinxet, és fotóháttérnek odaraktak egy kis fotosoppos vandalizmust.

ku-xlarge.jpg

2013. szeptember 21., Operaház

Nehéz kibogozni a PR akció logikáját, sokminden kavaroghatott a fejekben, míg végül ez így összejött.

***

Új anyag a láthatáron! Ha az újonnan kifejlesztett víztaszító anyaggal írunk valamit a járdára, akkor eső esetén ott megállnak a csöppek és láthatóvá válik.

neverwet.jpg

Az atlantai Nathan Sharratt NeverWettel készült esőrajza, 2013. július

Egyszerűségében hasonló, de időszemléletében jellegzetesen eltérő az újabban egyre népszerűbb hagyományos kínai víz-kalligráfia.

Chinese_water_calligraphyx.jpg

Hagyományos kínai víz-kalligráfia, 2010 | fotó: Allister Chiong

***

Berlinben pár nappal ezelőtt ért véget az Unpleasant Design (kellemetlen design) témájú workshop, amely azokkal a megoldásokkal foglalkozott, amelyek igyekeznek megakadályozni bizonyos emberi tevékenységeket. Ilyen például az, amikor valaki egy köztéri padon alszik. Biztos nem vett részt az említett workshopon a 8. kerület önkormányzatának egyetlen ötletgyárosa sem, mégis tökéletesen megoldották, hogy a kerület mindezidáig leghumánusabb terén, a Lőrinc pap téren található padokat utólag (!) ellátták stílusban illő, masszívan fölszerelt jól megdizájnolt karfákkal. Ezzel nemcsak a hamis rend képzetét zavaró hajléktalan felebarátaink alvása válik lehetetlené, de például a szerelmespárok egymásbaborulása is kivitelezhetetlen. Nyilván úgy gondolták az illetékesek, hogy valamit valamiért. Mindenesetre ennek a különleges térnek az emberi használhatósága bántóan csökkent.

lorincpapter2013nov.jpg

Társadalmilag káros dizájn, 2013. november | fotó: Sugár János

***

Végül azoknak, akik esetleg kíváncsiak Pjotr Pavlenszkij orosz művész, a bulvárhírekben megjelenő akciójának a hátterére, ki a herezacskójánál a Vörös Tér kövezetéhez szögelte magát, álljon itt a holland művész, Tjebbe van Tijen magyarázó szövege!

Pjotr-Pavlenski.jpg

Pjotr Pavlenszkij a moszkvai Vörös Téren, 2013. november 10. | fotó: Alo!

© 2019 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány