MI AZ ILLEGÁLIS A KÉPEN?

A bicikli. Ezen a képen egy berlini cukorka-automatához dőlve egy illegális fixie pihen. Berlinben ugyanis a szabadonfutó és fék nélküli biciklik be vannak tiltva. Nem véletlenül. Nevük az angol fixed gear-ből származik (magyarul: örökhajtós bicó, vagy fixi – izlés szerint), tehát amíg és ahogy forog a pedál, addig és úgy forog a kerék – és amig forog a kerék, addig tekerünk. És persze viszont: ha meg akarunk állni, akkor hassal a kormányra fekve minden erőnket latba vetve nem tekerünk, és farolva megállunk. Városban, ahol gyakori a hirtelen fékezés, fixivel közlekedni a minden figyelmünket összpontosító tudatosság legmagasabbb fokán lehet csak, mikoris folyamatosan mérünk, kalkulálunk, és szkenneljük a környezetet fixi-szempontból. Ha nem ezt tesszük, akkor konstans életveszély, és bejósolható a baleset. Ez nem az önfeledt bicajozás esete, aki a városban fixivel közlekedik, az vagy maximálisan koncentrál, vagy, ha nem így tesz, akkor potenciális öngyilkos.

Az extrémsportok is a városi népművészet részei, és a fixi a városi önveszélyes sportok legfilozofikusabb formája. A lényegre szorítkozó, könnyed, és szép testét a pályagépektől örökölte, amikhez képest egy országúti bicikli is túlgyúrt monstrum. Nincs rajta semmi kényelmi fölösleg: ez az emberre szabott kétkerekű interface nulla foka. Világnézete: ha nagyon tudunk figyelni, nem kell fék. 
Csak óvatosan, fixisek!



Goraka Evo 2,
divatfixi

 FastBoy

16 thoughts on “MI AZ ILLEGÁLIS A KÉPEN?

  1. Nem is tudom melyik nagy downhilles bajnok mondta egyszer: ” a fék a buziknak való…” 😀

  2. Freechild 2008.07.10. 12:17:51 :

    én ezt finomabb formában ismerem: aki fékez, az veszít.

  3. egyébként tán butaság a fixiket abcug betiltani, ha van egy első fék rajta, már sokat javul a menetbiztonsága. a legtöbb bp-i fixin úgy látom, ez így is van. nekem klasszik országútim van, időfutam-kormánnyal, nekem az a tökéletes. a fixiseket már azért sem értem, mert ha ott egy nagyobb dőlésszögű hegy, akkor miért kell kiköpniük a tüdejüket?

  4. ha kontrája van már nem fixi:D
    a belvárosban nincs nagyobb dőlésszögő lejtő…ezért használja annyi futár.
    én a 16.kerületben lakok egy domb tetején
    ami gellérthegy magasságában van állítólag.. és föl tudok menni gond nélkül,bár van olyan utca is amin még jóideig nem tudok fölmenni..
    de hozzáedződik az ember
    San Francisco-ban is divat a fixi,pedig ott vannak dombok rendesen és nincs mégsincs megállás ottsem:)
    ki kell próbálni,és rögtön beleszeret az ember:)

  5. kisdobszay:
    san franciscoban az uzleti elet a belvarosban van. ott nincsenek dombok-hegyek. de ott vannak a futarok. sikon meg szuper a fixi.
    de lehet, hogy rosszul tudom. meg nem voltam ott…

  6. A fixi egy edző eszköz volt… Városban, síkon, jó reflexel rendelekző arcoknak, akik jól tekernek és átlátják a közlekedést, jöhet a fixi. De pl: emelkedőn se fel, se le nem a legjobb. Ráadásként hosszútávon szétcseszi a térdet…
    Amúgy Csőri kolega a Kapi úton is felmegy fixivel… De lefele szívás.

  7. “Berlinben ugyanis a szabadonfutó és fék nélküli biciklik be vannak tiltva.”

    A szabadonfutó és fék nélküli bringa életveszélyes! A fixi nem szabadonfutó!

    Nem értem az idézett megfogalmazást!

  8. Magyarországon is illegális. Az elsőfékes fixi is az. És nem érdekel senkit, mert a rendőr hülye hozzá hogy lássa, aki pedig ül rajta az a legboldogabb ember.

  9. Elvileg a magyar KRESZ szerint tudtommal a kerékpárnak rendelkeznie kell két egymástól független fékkel. A fixik nagyrésze ezek szerint szabálytalan, még akkor is, ha van rajta első fék. Ettől függetlenül a fixire természetesen teljesen felesleges lenne a hátsó fék.

  10. Sőt, a street-dirt bringák is szabálytalanok, mert azokon is csak hátul van fék, a BMX-eken meg hol van, hol nincs…

  11. Majdnem. Amikor kialakult a kerékpár -és még utána is jó ideig- alapvetően fixi volt. A racsni jóval később jelent meg.

Comments are closed.

© 2024 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány