Különleges ajánlat művészeti íróknak

Még eddig senki nem írt a művészeti sajtóban elemzést Nagy Kriszta sokakban botrányt okozó fellépéséről a kertévés Fábry-show-ban.

 


 

fuchspeter 2008.07.06. 09:42:54

A Fábry showval az a helyzet, hogy a botrány fogalma más a kereskedelmi médiában és ebben a művészvilágban. A (köz)figyelem persze fontos, hisz ilyen botrányok során ráirányul erre a látszólag hermetikus területre, de sajnos a legtöbb esetben félreérti ez a figyelem, amit lát. Csináltam egy színházi darabot, a nyilvánosság szinte teljes kizárása mellett elő is adtuk, amelyben erről is beszéltünk, pontosabban arról, milyen reakciókat váltott ki NK fórumozókból. Mert ugye egy pillanatra NK lett a Művész. Műalkotások és értelmezési környezet nélkül, sajnos. A média figyelme pedig megelégszik azzal, hogyha prezentálnak neki egy őrültnek tűnő, botrányosan viselkedő személyt, akit Művészként azonosíthat, és elrötyöghet rajta, mennyire bolond, botrányos, anélkül, hogy megnézné, ténylegesen mit csinál. Ami érdekes volna, egy összehasonlítás a videán, youtubon elérhető művészeket bemutató videókkal kapcsolatban, beleértve NK ezen megjelenését is.

 

sj 2008.07.06. 11:59:05 Kedves Péter, Kriszta szereplése a Fábry show-ban egy radikális és bátor tett volt – koherens a művész tevékenységével. Egy ilyen jellegű, és ilyen visszhangot kiváltó esemény elemzése mindenütt másutt eljutott volna a kulturális és művészeti sajtó heti és havilapjaiba, és vszínű hosszú és komoly vitát váltott volna ki, pozíciók artikulálódtak volna – és ennek következményeképp a képzőművészeti szakma, mint olyan, megjelent volna a nyilvánosság számára. Megszólaltak volna szerzők, kurátorok, művészeti írók, kis és nagy intézmények vezetői, akik ezzel a megszólalásukkal megjelentek volna egy más, szélesebb nyilvánosság előtt; az orruk előtt volt az áhított 15 perc. Egy interpretációs csemege lett volna a gender-szaktól a művészettörténeten át médiaszakosokig egy jó kis krosszdiciplináris elemzésre. De (ezúttal sem) nem ez történt: az egész sztori a napi/bulvársajtó témája maradt. A szakma – nem először – elment egy olyan téma mellett, ami megjeleníthette volna a kortársművészeti gondolkodásmódot egy szélesebb nyilvánosság előtt – az előtt, akit, elvileg, várnak a programjaikra. Egy újabb magas labda, amit elfelejtettek leütni, és ez még a tapasztalható karrierizmus szempontjából is érthetetlen. Amúgy Krisztának az imént volt egy jól kontrollált mid-life-retrospektívje, azt hinné az ember, hogy egy ilyen fontossá tesz valakit, jobban figyelnek rá, komolyabban veszik. Esetleg megvédik. Akkor pl. miről szól egy ilyen retrospektív?

  • antirajongó

    Nem értem, mi ez a felhajtás állandóan Nagy Kriszta körül. Vagy Tereskova, tudom is én.
    Képzőművész, akinek jóval nagyobb adag jutott egocentrikusságból és feltűnési viszketegségből, viszont annál kevesebb intelligenciából. Miért?
    Egyrészt: Szövegei alpáriak, álművésziek, egy mindentől és mindenkitől magát egyre jobban elszigetelő és élesen megkülönböztető nyafogós dáma hisztériái.Persze most lehet a jó öreg gendert előrángatni.
    Másrészt: intelligens ember nem képzeli, hogy egy előre manipulált talking show keretein belül váltja meg a társadalom tagjait. semmiképpen sem nevezném bátor tettnek, a provokatív jelzővel kiegyezek. Szenvedő nő? Szerintem pont a nemiség eme kiemelése okozza azt, hogy képtelenek vagyunk magunkat, mint embert elszámolni. Egy újabb bomba robban a Kárpát medencében, ami az igen szűkös magyar művészszcénán kívül senkit sem érdekel. Hogy ezzel kellene foglalkoznia a magyar művészeti írásnak? Fittyfenét. Ettől kellene végre elhatárolódni, levetkőzni a csacsijelmezt és a megfelelő pontokon elhelyezni a megfelelő akciókat. Bár egy ezer sebből vérző és instabil társadalomban ez nem egyszerű feladat.
    A képzőművész-performer szerep nem túl újkeletű képződmény, az egész huszadik századon lehetne sorolni a példákat, a dadaistáktól Beuyson keresztül a new yorki pop és punkszcéna, a kaliforniai undergroundig. Dióhéjban.
    De mindig valaminek a láttatása, felszínre hozása, eljátszása, lerombolása, megtermtése stb volt a cél, néha perverz és
    obszcén eszközökkel a gesztusok és retorika szintjén. De ez egy szexparanoid-posztgenderista-frusztrált magánmitologikus
    ŐRÜLET, ezzel nem lehet mit kezdeni.

    de ok, itt van pár példa:

    Burzsoá nyugdíjasok: http://www.youtube.com/watch?v=_dDTNRU0KCA

    Vaginal Davis:
    http://www.vaginaldavis.com/

    Miss le Bomb:
    http://www.misslebomb.net/

    ők mindannyian képzőművészek, vagy filmesek is, a permormer szerepkör mellett. Bár talán nem is kell szétválasztani a kettőt.

    a művésznő képzőművészeti munkásságát nem célom ezen a helyen analizálni, nem is az én dolgom és semmiképpen sem személyeskedni
    kívántam. Nem is ismerem személyesen őnagyságát, ám muszáj volt reagálnom az előttem szólókra.

    Mindenkinek mindent s jót, NK-nak is.

  • antirajongó

    Fisher and spooner:

    http://www.fischerspooner.com/

    Egill Saebjörnsson:

    http://www.eaglestuff.net/

    lehet még folytatni…..

  • géé

    én a Krisztáról azt gondolom, hogy ..md, dkklkd kdj én már többször nuertekhell az lkjdktrkk és kjdj a négy kjd attól még kjddjf és a rá jellemző módon jeókk semmiképpen nem kehéalkókiu NK szabad ,.. lksjdkk uue és eleven, egocentrikus de kedves kis … rekdls pnci. Az összes többi tldság nevezhető. Grrrrr.

    Üdv.
    és ne vegyétek már ilyen komolyan magatokat
    géé

  • géé

    .. gender, művészvilág..hermetikus terület.. f*szt! .. egyszerűen csak élni akar.. és ő csak így tud! tényleg beteg!! de bátor is! .. és a bátorság az egyik legerősebb tulajdonsága. Nem csak a művészeti sajtó és a bulvár témája ez,.. hanem az egyik legszebb tudományra tartozik leginkább: a pszichológiára.

  • http://www.pozor.hu csm

    Van egy nagyon nagy probléma NK-val. Nem az amit csinál, mert a baromságot is csak akkor lehet eladni ha valaki jól csinálja. Tehát jól csinálja, csak mit? A szándékkal van a bajom, tehát hogy azzal amit képvisel nem visz előre semmit, csak a saját egóját hízlalja vele. A nyavajás művészet azért van, hogy gondolkodásra késztessen, és annak nyomán, az ember gazdagodjon agyban. NK dolgaitól csak bosszankodunk, és polgárpukkasztása, nem épít, hanem rombol. Ha idegesíteni akarom magam Kelemen Annácskát bámulom, de ő legalább nem mondja azt magára hogy művész. A baj az, hogy NK azt mondja,hogy az, de akkor viselkedjen is úgy. Felelőséggel. Ha pedig ennyire viszket neki, akkor járjon gruppensexre, de az magánügy. Magánfájdalomra, magánmitológiára nincs szükségünk kösz.

© 2019 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány