2015. május 7-én, az OFF-Biennále Budapest keretében rendeztük meg a Beke László ELKÉPZELÉS-gyűjteményéből készült angol nyelvű, 2014-es fakszimile kiadás hazai könyvbemutatóját. A bemutató alkalmával Beke Klaus Groh-val beszélgetett. Groh mail art művész, művészettörténész és gyűjtő, aki az Artpool meghívására érkezett Budapestre, az Aktuelle Kunst in Osteuropa című, 1972-es kiadványából rendezett kiállításra. Az angol nyelvű beszélgetés hanganyaga mától online elérhető.
© Perneczky Géza: dialectical experience, 1971
Beke László 1971-ben felhívást intézett művészekhez, amelyben azt kérte, hogy olyan dokumentumokat küldjenek neki, melyek eleget tesznek a MŰ = az ELKÉPZELÉS DOKUMENTÁCIÓJA kiírásnak. Így jött létre Beke egyedülálló gyűjteménye a magyar konceptművészet első darabjaiból, amelyek évtizedekig csak egyénileg, iratmappákban voltak megtekinthetők, így a kollekció par excellence konceptuális kiállításként működött. Csak a kétezres évektől jelent meg egyre több hazai és nemzetközi kiállításon, és végül könyv formájában is.
A könyvbemutató beszélgetésen szó volt az elképzelés, az ötlet-idea, illetve a konceptuális művészet fogálmának terminológiai kapcsolatairól és különbségeiről az ELKÉPZELÉS (1971) és Groh If I had a mind … (Ich stelle mir vor…) szintén 1971-es kiadványának kapcsán – hiszen mindkét kezdeményezés egy könyvben megvalósított kiállításként is értelmezhető. Groh arról is beszámolt – amely talán nem mindenki számára volt ismert –, hogy az 1972-es, kelet-európai koncept- és projekt-művészeti antológiának, az Aktuelle Kunst in Osteuropának, tulajdonképpen megszüntették a terjesztését röviddel a megjelenése után. Groh publikációjával nyilvánvalóvá vált, hogy a kelet-európai szocialista országokban nem csak szocreál művészet létezett, amely így ellentmondott a kelet-európai művészet akkor uralkodó nyugati recepciójának. Groh kapcsolata és csatornái a magyar művészekhez szintén többször felvetődött a beszélgetés során.
Az alábbiakban az egész, 90 perces beszélgetés dokumentációja meghallgatható.