Instant Underground Sűrítmény – Art Station 1

Megelőzési megoldások

Közösségi program a művészi hajlam más területen történő kiélésére, vagy felkérés a díszítésre (házfalfestés, hangfogó falak, design).
– Felkérésre a programban részt vevők „festenek”. Növeli a közösségi tudatot, a szépérzéket, művészeti értékeket, stb. (…)
– Alternatív programok, más életstílusok kialakítása, hosszú távú programok (unaloműzésre, szórakoztatás, bohóckodás, extrém megjelenés az utcán szórakoztatási céllal, stb.)"

Dr. Diószegi Gábor


fotó: Kótun Viktor


fotó: Halasi Dóra


fotó: Kótun Viktor

Talán az utolsó napsütéses őszi napon rendezte meg a NeoPaint csapata az Art Station 1 névre keresztelt fesztivált a legális graffiti, a skateboard és a hip-hop jegyében. Még a délután folyamán gurultak a Jászairól a helyszínre a Deszkás Piknik felvonulás résztvevői. Az urban art jamkiállításon a több tucat graffitisnek dj-k kevertek zenét, este pedig fellépett Akkezdet Phiai, Bankos, az NKS és Norba. Az üresen tátongó indusztriális teret megtöltötték a throw upok, murálok*, beatek, mozdulatok…

A NeoPaint szervezet 2004. elején kezdte meg működését, részben hogy legális felületet hozzon létre graffitiseknek, részben pedig, hogy pénzt hozzon, mint dekorációs vállalkozás. Legutóbbi szervezésükhöz is, idén júniusban már a 4-es metró köztársaság téri megállóját választották helyszínül – ott rendezték a Write 4 Gold graffiti világverseny idei közép-európai döntőjét. Akkor az építkezést körülölelő palánksorra festettek a versenyzők, most 25 méter mélyen, a szerkezetkész építkezés területén festettek, deszkáztak, táncoltak.


fotó: Kótun Viktor


Sonic (F) | fotó: Kótun Viktor


Sonic (F) | fotó: Halasi Dóra

A graffiti 1970-es, 1980-as évekbeli New York-i periódusában még az illegális tevékenységek része volt a metróalagutakba történő alászállás, ezzel párhuzamosan a proli utcaművészetek részeként pedig "a breakdance a harlemi és Dél-Bronx-i gettókban született, ahol a lakások túlzsúfoltsága miatt az utca a fiatalok élettere. A srácok összegyűlnek a lerombolt házak romjai között, az üres sportpályákon."  Lassan eltelt 30-40 év, a társadalmi mechanizmusok tematizálták egyrészt a legális graffitit (illetve idővel a street artot), amire különböző üzleti vállalkozások építhetők (galériás biznisz, festékárusítás, kulturális/életmód árukapcsolások stb.), másrészt pedig az illegális, nem-szép graffitit, amire pedig szintén különböző politikai és üzleti vállalkozások építhetők (politikusi karrierek, választási ízléskampányok, eltávolító vállalkozások stb.)


No tags vs VHS | fotó: Kótun Viktor

Ma Budapesten ezen mechanizmusok működését láthatjuk újra: a Szeretem Budapest mozgalom nemes graffiti-ellenes harcával párhuzamosan, az illegális kultúra lemászik a fúrófej megérkezésére váró nemzeti gödörbe, ahol egyébként milliárdok nyelődnek el, ahol most a kingek freskói mellett a Red Bull és az Eastpak molinói() kondicionálják az ún. urban art ízlésvilágát és egyszer csak Diesel egyenruhás lányok tartanak egy új illatot az orrod alá (Only the Brave fantázianevét már megfestettették a versenyzőkkel a júniusi Write 4 Goldon). Egy underground sürítmény ilyen összetevőivel 2009-ben talán nem is lehet rendezvényt elbukni, nyilván a szubkultúra örömmel fogad egy életmód-találkozót, van igény egy bármilyen értelemben vett közösségi együttlétre.


Graffiti fotókiállítás + Eastpak molinó | fotó: Halasi Dóra


Rapa, aki Walk barátjával egy óriási Zion Waggon repülőgépet fest, sem lát már kihívást az illegálban.
Azt mondja, ma már nem a hírnév fontos számára, a gyorsan készülő rajzok üzeneténél már mélyebb mondanivaló kifejezésére törekszik, pozitív életszemléletet szeretne sugározni. forrás | fotó: Halasi Dóra

* Throw up (feldobva): általában két színnel felrakott térhatású elemekkel gazdagított felirat, rajz. Szórófestékkel készül és a firkász, illetve a csapat nevét tartalmazhatja. Mellette megtalálható a készítőjének tag-je. Ezek is a graffiti illegális vonulatához tartoznak. Mural: egész estés és falas nagy festmény, amit általában többen készítenek. Mint a zenében a szimfónia. forrás

  • sophie.

    jó meglátások, igaz hogy a legális graffiti kultúrához profitáló és könnyű megoldás termékeket kapcsolni, de a rendezvénnyel kapcsolatban azért nem csak az üzleti oldalt lenne érdemes kiemelni.
    érdekes például, hogy a mostanában aktuális faltisztításos-budapest kitakarításos akciók ellenére sikerült a szervezőknek megszerezni a bkvtól a helyszínt, hogy egy ilyen, hivatalosan underground eseményt ennyi nagy cég támogat, vagy hogy ezt a szponzorációt hogy lehet úgy kihasználni, hogy ne menjen a művészi érték rovására, hogy illeszkedjen a képbe, hogy szükséges eszköz legyen, ne pedig a lényegen felül kerekedő, uralkodó szempont.
    mert szerintem a neopaint rendezvényein ez látszik, ügyesen szerzik a szponzorokat amit aztán a saját terveiknek megfelelően használnak (ki).
    pl. az art station esetében valószínűleg a gigantikus pnc rajz és társai mélyebb benyomást tettek bárminél, molinók ide vagy oda.

  • huuudeee

    kar, hogy a neopaint mar nincs többe…

© 2019 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány