VJ torna

A VJ-zés manapság népművészet, olyan, mint a street art, azzal a különbséggel, hogy ezt nem tiltják, hanem a szórakoztatóipar része. A kérdés, hogy mennyire engedelmes része. Erről tájékozódhatott mindenki, aki ott volt a Merlinben az immár harmadszor megrendezett VJ tornán.

Hat éve a Cinetrip elindította, és azóta minden második évben megrendezi ezt a versenyt. A VJ az, aki a party-k alatt a vizuális effektekkel, elsősorban videóval foglalkozik. A zenéhez passzoló mozgóképet szolgáltatja a táncolóknak. A hétvégéken nagyjából minden városban van ilyen buli, a nagyobbakban több is, tehát hatalmas mennyiségű vizualitás szükséges a programokhoz. És mivel majd minden középosztálybeli háztartásban van számítógép, a fiatalok akár házilag, otthon is elő tudnak állítani belépő szintű party-anyagokat. 

VJ Laki a 2006-os tornán

Az élőben kevert képek alapja azok a rövid loop-ok, amiket általában valahonnan kivettek: néhány másodperces mozifilm, tv, animácó, archív részletek – ezeknek a manipulálásából, rétegzéséből alakul ki a zenére reagáló kép. Az idézeteket nemcsak új sorrendbe állítja, mint a posztmodern, hanem eltorzítja, játszik velük és gyors ritmusban egymásra rakja, a zenei anyaggal összhangban remixeli. Ez már a mai Copy/Paste kultúra világa. Az igényesebb VJ-k saját anyagokat is használnak, és igyekeznek referenciális képsorokat, ismétlődő motívumokat, logót, kitalálni, azaz egy image-et kiépíteni.

A legjobb művelői ennek a műfajnak olyan egyszeri dramaturgiákat képesek kialakítani, amely a gyors és hangos zene kíséretével, tánc közben, megosztott figyelem mellett is a rétegződések, rövid váltások nyelvén elő tud adni valamit. Gyakorlatilag a közlésre szinte legnehezebb körülmények között, egy ad hoc dramaturgiával, asszociatív módon elmesél valamit, ami több a retinális rágóguminál – már ami a jobbakat illeti. A cinetrip kezdeményezése akár modell is lehet: ezzel a nemzetközi versennyel a magyar VJ szcéna kétévente közvetlenül találkozik a nemzetközi színvonallal, és ezért a magyarok is egyre jobbak lesznek.

Zaz & Spetto a Merlinben, Spettón ördögálarc

Idén az újdonság a VJ-k élő akcióinak a megjelenése volt, a Zaz & Spetto csapat egyik tagja, Zaz kezében a drótnélküli interface-szel szinte táncolva manipulálta a kép egyik rétegét, miközben partnere Spetto saját mix software-ével dolgozott. A berlini N-is (N-is is not a vj – he is more an artmusicvideografucka_) pedig a pulton kézben mozgatott élő videkamera képét keverte az anyagába.

A verseny champion, tusa, és konzerv kategóriákban zajlott, a 16 induló közül a champion kategóriában a nemzetközi zsűri a Kiégő Izzókat találta a legjobbnak. A tusa, azaz párbajt a brazil-portugál Zaz & Spetto nyerte, aki a magyar Urbanizer mellett végig versenyben volt a fődíjért. A tusában egyszere két képet látni a zene alatt, két csapat dolgozik egyszerre, ugyanazokból, a szervezők által mindenkinek kiosztott szetekből. A konzerv kategória az előzetesen beküldött anyagokat jelentette.

Sugár János

 

7 thoughts on “VJ torna

  1. Vision’R VJ Contest

    In order to enlarge audience and visibility of VJing throughout various media and cultural landscapes, Vision’r has entered a partnership with Arte channel in an exchange of active visual content.
    Teasers, animated shorts and a video tutorial on how to navigate through
    arte.tv are available for download at
    dl.free.fr/gO59sDoQL/ENCODAGES_MP4.zip
    Ask for the password by emailing us at:
    vision-r (A) reseaux-creation.org(change (A) into @)

    Using these and your own content, provide a 10 minutes demo either on music you created (or friend/s) or on Creative Commons or copyleft material.

    3 of you will be invited to perform a 45 minutes live set at Vision’R on Saturday evening, April 19th, 2008 (journey and 2 nights accomodation provided by the festival).

    Moreover, in partnership with Codanova and Arte, 1 VMX Studio MIDI controler will be granted to the performer among the 3 who shows the most interesting / artistic usage of the provided content, in a VJing approach, to give them a new hybrid life during the live mix.

    Deadline : demos entering the contest must be received before midnight on Monday, March 24th, 2008.

    Please send your video files using dl.free.fr to :
    vision-r (A) reseaux-creation.org (change (A) into @).
    You can also send us a http or ftp link to download your demo.

    1 demo per VJ only.

    Vision’R
    vision-r.org

  2. IPTV (H) vs Redlight (H) Cinetrip VJ TORNA 2008 6 perces tusa 3. percétől az IPTV a szabályzat direkt áthágásával a vj tornát, azok nevezőit és a tusára kiosztott video anyagokat kritizálja a vetítésében. (tipikus effektek használatával, a kötelezően használandó vj loopok winamp plugin-nekkel való összekeverésével és összehasonlításával, a vj torna plakát írónikus alkalmazásával.)

    youtube.com/watch?v=f8Asq8SjxOA

    From the 3th minute of the 6 minute duel, the IPTV directly break the rules of the vj tournement, to communicate a sarcastic crab of the tournement, the competitors and the loops they had to use obligatory (by using the most banal effects, mixing and compering the loops with Winamp plug-ins, using ironically the bill of the program)

    youtube.com/watch?v=f8Asq8SjxOA

  3. F_eltétlen hozzá kell tenni, hogy a felsorolt attribútumokon túl is létezik a műfaj.
    Nem feltélen ennyire döglött, mint ahogy a cikkben és a CVJ által meg van határozva. Nem feltétlenül kiégett emberek, kiégett képi világok megelevenítéséről szól (gondolok itt a vivakultúrára, vagy trendy flash rángatózására a vesztébe menetelő fogyasztói társadalmonak). A loop persze él és élni fog.
    A Massive Attack “vizuálosa”, a Daft Punk szerzőpáros maga(!) /saját videó statementjük hozzáférhető csak most a youtubeon, >>Electroma/, a chemical brothers videó felelőse (Flat Nose George)/templomalaprajzokat villogtatni a Private Psychedelic Real akkordjaira/, vagy éppen Aphex Twint frémekkel támogató Chris Cunningham… néhány veretes példája annak az irányvonalnak, amelyhez a cinetrip által meghatározott “VJ scénának” az égvilágon semmi köze. És az eseményen tiszteletét tevő Olga Mink és a többi nemztetközi vj fej sem tudja képviselni a loopok fenti szerelemesit. Mert nem értenek hozzá, mert nem értik.

    Az ostobaság persze nem bűn, napjainkban alapesettel állunk szemben amikor egyvalaki hülyeséget közöl, hülyén és a többi hülyék arccal neki, boldogan figyelnek a semmire, nem befele, nem kifele… csak nézés bele a semmibe.

    Szánalams volt a felismerés, hogy ezen az eseményen mennyire nincs mondanivalójuk a “vj”-knek a “vj”-k felé. A kb. 95%-ban vizuállal foglalkozó közönség olyan képi üzenetekkel gazdagodhatott, amelyekkel most nem retardálnám soraimat. Ha csak az esztétikai kereteket veszem alapul, mint a közlés tárgyát akkor is egy szenvedélyektől mentes, jobb esetben a közhelyek biztonságos talapzatán egyhelyben menetelő, rosszabb esetben a totális képi dyslexia lidércnyomsába magukkal rántó lázálmok szintjén zajlott a képi kommunikáció.

    És ha abba gondolok bele, hogy a vj tornán sikert ez alkalommal el nem ért ifjú vetítős srácok/lányok azzal a gondolattal mennek haza, hogy “legközelebb megpróbálom megütni a Kiégő izzók színvonalát” vagy “az Urbanizer nívót”… nos ha ez áll fenn, akkor a képkultúra eme harmatos frontján is elkönyvelehető a veszteség. A gondolatok helyét banner-ek veszik át, az érzéseket meg effektek helyettesítik.

Comments are closed.

© 2024 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány