Ezzel a címmel (U-TURN) rendezett Dánia kortárs képzőművészeti fesztivált az ősszel. A U-TURN szervezői több mint 60 képzőművészt hívtak meg a világ különféle tájáról, hogy két központi helyszínen, számos szatelit és public art programmal, továbbá különféle kulturális intézmények bevonásával várják a nagyérdeműt november elejéig Koppenhágában. A Műcsarnok a dán fesztivál egyik partnerinténzményeként szerepel a programban.
Piros cérna, Bosch & Fjord projektje (Koppenhága utcáin végtelennek tűnő piros cérna és festékcsíkok segítették a U-TURN helyszínek megtalálását) Fotó: Süvecz Emese
A U-TURN nem is elsősorban szakmai/tartalmi koncepciójában, hanem megvalósítása tekintetében szolgálhat a magyar kulturális politika számára tanulságokkal. A történet rövid lényege, hogy a dán kulturális büdzsében visszamaradt egy jelentősebb összeg, melyre pályázat útján kerestek projekt javaslatot. Egyetlen kikötésként a kortárs képzőművészeti fesztivált jelölték meg mint irányadó keretet a megvalósítható koppenhágai projekt számára. A nyertes pályázat három nemzetközileg képzett és tapasztalt fiatal kurátor javaslata volt, akik egy U-TURN elnevezésű nemzetközi kortárs képzőművészeti fesztivál ötletével álltak elő. A fesztivál tulajdonképpeni progresszivitása a projekt megfelelő tálalása – csúnya szóval kommunikációja – mind a koppenhágai lakosok, mind pedig a nemzetközi szakmai érdeklődés számára. Igaz ez még akkor is, ha a megvalósítás módja (nyitvatartás és egyéb intézményi keretek hagyományos elgondolásának újragondolása) nem igazán úttörő gondolat: a nemzetküzileg már sokszor kipróbált recept valóban működőképes.
Solvej Helweg Ovesen, Charlotte Bagger Brandt és Judith Schwarzbart kurátorok. © Tuala Hjarnø
Kettős célcsoporttal dolgozni nem könnyű feladat, a fesztivál szervezői azonban nagy energiákat fektettek ennek orvoslására. Az utca emberét public art programokkal próbálják megnyerni, továbbá olyan magas társadalmi presztízsű helyi partnerintézmények bevonásával, mint pédául a NY Carlsberg Gliptotéka, amely egy antik és 19 századi képzőművészetet bemutató múzeum, Koppehága túrista csalogató attrakcióinak egyike.
NY Carlsberg Gliptotéka Fotó: Süvecz Emese
A fesztivál egyik fő helyszíne a Carslberg sörgyár egyik üres szárnya, melynek privát parkját a fesztivál apropóján először nyitották meg a nagyközönség számára.
Carlsberg sörgyár©Carlsberg Ejendomme
Ann Lislegaard hanginstallációja a Carlsberg sörgyár kertjében. Fotó: Süvecz Emese
A szakmai figyelmet a szervező kurátorok a projekt előkészítési szakasza során rendezett tematikus workshoppokkal, képzőművészek részere biztosított rezidencia programokkal, valamint különféle nemzetközi intézmények bevonásával szándékozták felkelteni. A teljes képhez adalékul csupán még annyit érdemes tudni, hogy a szervezők kvadriennálénak nevezik a fesztivált, ami ellentmodásban áll a dán Művészeti Tanács eredeti szándékával. A skandináv régióban ugyanis nem rendeznek kortársképzőművészeti bi- vagy triennálékat, noha több hasonló kezdeményezésre is volt már példa az elmúlt 10 év során. A U-TURN tehát ezt az űrt szándékozik betölteni, ugyanakkor kérdéses, hogy az ötlet létjogusultsága mekkora meggyőző erővel bír a kulturális döntéshozók számára. A kulturális politika szűklátókörűsége már abban is tetten érhető volt, hogy a projekt folyamán többször is kifogásolták a dán művészet alulreprezentáltságát (dán pénzből dán művészetet érvet véve alapul), és talán ezzel is magyarázható, hogy a fesztivál egyik központi helyszínén, a Kunsthallen Nikolaj terében teljes egészében egy dán kortárs művész, Jesper Just műveit mutatják be.
Julius Koller Fotó: Süvecz Emese
Mladen Stilinovic Fotó: Süvecz Emese
Dan Perjovschi © U-TURN
A fesztivál érdekessége, hogy különös figyelmet szentel a kelet-európai művészet megfelelő bemutatására, így olyan neves kortárs valamint neoavantgárd művészek alkotásaival is találkozhatunk, mint például a horvát Mladen Stilinovic, az orosz Chto delat? csoport, a szlovák Július Koller, Roman Ondak, a bulgár Nedko Solakov, a litván Deimantas Narkevicius – és a névsor korántsem teljes. Ennek ellenére egyetlen magyar alkotó sem szerepel a programban, ezért is érdemes odafigyelni a Műcsarnok partnerintézményként történt bevonására. Ez utóbbiról elég sovánka információval szolgál a hivatalos programfüzet (melyből megtudható, hogy a Balázs Béla Stúdió mutatkozik be a fesztivál során, az alkotók nevét, és a filmek címét azonban hiába keresgéltem a leírásnál) és a Műcsarnok honlapján sem találni bővebb programleírást. A Műcsarnok részéről Páldi Lívia kurátortól azonban megtudtam, hogy a Nyitvatartási idő című szekció magyar részvétele jelenleg is alakul, az első rész – egy majdnem 2 hétig tartó kiállítás – videoinstallációkat, videokat, filmeket mutat majd be, lesz még egy kurátoroknak szóló workshop, és további vetítések Koppenhágában és Lundban.
Kapcsolódó cikkek:
Beöthy Balázs: Tánc a magyarnak (exindex.hu)
Maria Marcos: Köz(ép)pontok (exindex.hu)
Mélyi József: A budapesti Manifestától a Budapest Biennáléig. (exindex.hu)