Az alábbi videoban Andrási Gábort kérdeztük arról, hogy mire asszociál a katalizátor mint kulturális metafora kapcsán? A beérkezett jelölések közül kik/mik lehetnek katalizátorok és miért? Katalizátor-díjban részesülhet-e egy klasszikus avantgárd projekt? Építészek, aktivisták projektjei értékelhetőek-e egy kortárs képzőművészeti díj nézőpontjából? – azaz mi számít kortárs képzőművészetnek és miért.
Bretton James, Jake Moore and barátnője Winnie Gekko üldögélne a jótékonysági estélyen a közös asztaluknál, s Winnie elmondja Bretton James-nek, a 746. számú milliárdosnak az ő internetes oldaluk történetét.
A pénzügyi barrakuda odafordul alkalmazottjához, Jake-het és megkérdezi, nem fogják e tőzsdére vinni ( winnie? ) a honlapot kiadót, mire Winnie mosolyogva mondja: nem, a honlap non-profit.
Bretton James kétségbeesetten és visszahőkölten megkérdezi: non-profit? Az mi?
Tényleg: a non-profit az mi? Nálunk mi?
Honnan van a non-profitnak pénze és mitől lesz a profitból finanszírozott valami non-profittá?
Önmagában érték a non-profitabilitás vagy a nagy elkülönülést jelenti? Netán egy álca, amely a pénzéhez művészeket, művészettörténészeket, kereskedőket, közvetítőket takarja?
Nálam ez a leírás jön be, mert tapasztalataim szerint e fogalom éppen azt a mechanizmust takarja, amely a kereskedelemből való kivonulást úgy teszi lehetővé, hogy – köszönjük Sugár professzor iránymutató munkáját – az “önfeláldozó” művész tevékenységét pénzelheti a mindig tisztességtelen, hájas, eltunyult, agy nélküli és szivarozó pénzember, vagy a tisztességtelen, környezetromboló, vásárló-hülyítő cég.
És rögtön elmondhatja magáról: non-profit célokat támogat. De a non-profit másik végén a profit van: a művész eladja magát. De így szebb (?), tisztességesebb(?), mert nem a nagy cégnek, meg a nagy pénznek “fekszik” le, hanem a non-profit haverok biztosítják a lehetőségét.
Óriási a különbség. Mintha valaki nem az Elmü-től kapná az áramot, hanem a szomszédtól ( aki az Elmü ügyfele ) kölcsönözné.
Ha rosszul látom, tessék szólni!
Igen, az innováció, persze…különböződjön el, de ne radikálisan, mert akkor falra hányt borsó: lepereg.
Nekem is Sugár jutott az eszembe: a jövőben lévő művész programja, aki érthetetlen, mert már a jövőből beszél.
A legradikálisabbakat éppen megérthetik nagyon kisszámúak, ők fordítják le nekünk az innovációt – puhítják, hígítják föl – és akkor már őket ünnepeljük.
(Periférikus helyeztünkből adódóan a tájékozatlanok – gyakran éppen a ödntési helyzetben lévők – számára innovációnak tűnhet egy-egy interpretáció: a példák lajstroma helyett inkább álljon itt Nagy Kriszta frappáns sora: “…ahol a túl jó nem kell, csak az a jó középszer…”)
Valójában azt szeretném, azt tartanám fairnek, katarzist kiváltani képes erejű igazságkinyilatkoztatásnak, ha a díjat közönségszavazással az Erste Bank kapná meg a tranzitblogért.
Döglött ló Díj 2010
“A vergődő kortárs Magyar művészet elismerésére 4 kategóriában”
1. Ki lesz a következő szentjóby?
2. Kortárs művészet vajon mi?
3. Magyarországon világsztár
4. Fú de trendy a politikai művészet
Díjátadó 2011 01. 19. Műcsarnok Női WC 19-óra
Jelölésüket leadhatják a Döglött ló Díj Facebook oldalán:
http://www.facebook.com/pages/Doglott-lo-Dij-2010/169230516441106
@döglött ló díj 2010:
Milyen pénzjutalmakkal jár a díj?
Kikből álla zsűri?
Mit csináljanak a férfiak, ha valamelyikük esetleg győz?
Kézcsókom, kedves Hegyi Dóra, meg tetszene mondani, kik nyertek, miért és kik szavaztak rájuk és miért és ki volt a zsűri és miért is nem tudunk erről mindezidáig ezen a blogon semmit, hát mit fog szólni mindehhez a főtámogató, amely legalább a demokratizmus álarcát szeretné látni megőrizendően e demokratikus blogon, ahol mindenki elmondhatja azt, ami a szívén fekszik?
Azért merészeltem kérésemmel előhozakodni, mert a mintaadó Turner-díjnál mindneki tudhatja, kik hozták a döntést.
The members of the Turner Prize 2010 Jury are:
Isabel Carlos, Director, Centro de Arte Moderna José de Azeredo Perdigão, Lisbon
Philip Hensher, Novelist, critic and journalist
Andrew Nairne, Executive Director, Arts Strategy, Arts Council England, London
Polly Staple, Director, Chisenhale Gallery, London
A mi Katalizátor díjunk esetében ez titkos?
tenyleg, ez egyre kellemetlenebb.
@iparterves: amugy az exindexen (tamogato: NKA) font fan.
@iparterves: A zsuri osszetetele nelkul, persze.
@kishawa:
Köszi, már láttam.
Abban megállapodhatunk, hogy a tranzit azért rémes, mert a saját díjukról négy napja egy szót sem szólnak.
A kérdésekre ( zsűri? ) pedig nem reagálnak.
Én pont ezt a levegős, demokratikus atmoszférát szeretem.
Ehhez a társasághoz képest a CIA kismiska.