Sziasztok!


Zombika, erről beszéltem!
Aki nem tudja, hol tartunk, lapozzon vissza!
Most átugrok egy részt a forgatókönyvben, lényegében az van, hogy lejön a Népszabiban (az 1986-os Nébszabiban, de lehet tőlem az Esti Hírlap is) hogy nem igaz a mendemonda, hogy kivonják a forgalomól a kétütemű autókat, a baráti NDK-val kereskedelmünk volumene egyre nő stb. Ebből minden Trabantos rájön, hogy már nem tudja eladni az autóját, tehát marad a felfúrás, egy jót száguldozunk, aztán otthagyjuk valahol az árok szélén. (Akkor még annyi érzékenység sem volt a lakosságban a környezettudatosságra, mint mai napság.) Fű alatt terjed az infó, hogy hol lehet felfuratni olcsón…

 

2.2. A KÉTÜTEMŰEK ÖNTUDATRA ÉBREDÉSE

2.2.1.1. A Sárdy Autójavító Műhely utcáját, és a környező utcákat is ellepik a fúrásra várakozó kétüteműek.
2.2.1.2. Sárdynak alkalmi munkatársakat kellett felfogadni, akik előkészítik, ill. utókezelik az autókat. Egyetlen munkafázist, magát a fúrást csinálja saját kezűleg…
2.2.1.3. Meghívott szakemberek érkeznek, akik társulnak Sárdyval, egyéb javításokat is olcsón elvégeznek.
2.2.1.4. Sárdy nagyvizit-szerűen, konzílium élén megy végig a várakozó gépkocsik között.
2.2.2.1. Itt-ott sátrakat állítottak fel, mozgó WC és alkoholmentes büfé érkezik a helyszinre. Csomagtartóból gyümölcsöt árul valaki, spontán kialakult az alkatrész- csere és adás-vétel…

2.2.2.2. A legszebben kiglancolt, különlegesen fölszerelt autók egy helyen gyűltek össze – az utca két oldalán sorakoznak. Középen sétálgatnak a kiállítás látogatói, beszédbe elegyedvén egymással és a kiállított autók tulajdonosaival.
2.2.2.2.1. Akad itt krómozott motor,
2.2.2.2.2. Wartburg combiba beépített kicsiny fürdőszoba,
2.2.2.2.3. ponyvatetős, "military " stílusú Trabant,
2.2.2.2.4. Rolls Royce-szerűen kiképzett motorháztető.
2.2.2.2.5. Meg lehet csodálni a tökéletes állapotban megőrzött 5oo-as Trabantokat,
2.2.2.2.6. a csillogó régi Wartburgot,
2.2.2.2.7. és a Trabant ősét, a P 7o-est!
2.2.2.2.8. A kiállításon "Kinek a leghosszabb a szőr-farok-kulcstartója?" címen versenyt is rendeznek.
2.2.2.3. Egy Barkas oldalán hirdetmények, program-ajánlatok vannak kifüggesztve. Egy társaság kibérelte délutánra a szomszédos futball-pályát, ahol Trabantosok-Wartburgosok futballmeccset rendeznek.
2.2.3.1. Nyílt vitát hirdetnek meg a büfésátor mellett, témája: "A trabantos is ember!"
2.2.3.1.1. A Wartburgosok kérik, hogy bővítsék ki a vitát rájuk is, ebben konszenzus alakul ki, bár nekik kevesebb megaláztatásban van részük… Egy nő elmeséli, milyen sérelmek érték a Wartburgjában. Szó esik a "zsigulis öntudat" negatív túlkapásairól.
2.2.3.1.2. Valaki egy rövid elmzésben kimutatja, hogy a BKV és a Volán autóbuszai inkább szennyezik a levegőt, mint a kétüteműek, a motorkerékpárokat is beleértve!
2.2.3.1.3. Akadnak olyan hozzászólók is, akik családi életük zsákutcájából, munkahelyi mellőzöttségükből, vagy mindennapi életük egyhangúságából a kiutat a száguldásban, esetleg a csoportos száguldásban remélik megtalálni. Valaki javasolja, hogy ezek számára rendezzenek az újonnan létesült Hungaroring-en kétütemű autóversenyt. Ad hoc bizottság alakul a verseny rendezésére.
2.2.4. Egy indulatos férfi Tiszacsücskét, a városi rangra áhítozó községet teszi nagy mértékben felelőssé a kétütemű-ellenes hisztéria miatt. A tiszacsücskeiek ugyanis, akik évek óta tartják a "tiszta faluért" vándorzászlót, vállalták, hogy lakóhelyüket megtisztítják a kétütemű autóktól, és ezt a TV be is mutatta!
2.2.5. A beszélgetés este szűkebb körben zárul, ahol a résztvevők mindenfajta társadalmi megkülönböztetés ellen szólnak.
2.2.6. A fiatalok a tűz körül énekelnek…
2.2.7. …csak a műhely előtt égnek a lámpák: Sárdy és munkatársai éjszaka is fúrnak…

2.3. BÜNTETŐEXPEDÍCIÓ

2.3.1.1. Tizenegy radikális Trabantos kora hajnalban autóba ül.
2.3.1.2. Becsatolják a biztonsági övet, van, aki bukósisakot is köt.
2.3.1.3. Egymás mellett állnak, egyszerre indítanak. A felspécizett motoroknak különös, baljós hangjuk van…
2.3.1.4. Sorrendben kanyarodnak rá az útra, ahol aztán rajvonalba fejlődnek úgy, hogy az egész utat elfoglalják. Hármasban kihúzatják a gépet és négyesbe kapcsolnak…
2.3.1.5. Komor arcok, sötét szemek és szemüvegek.
2.3.1.6. A beépített sebességmérők százhatvanat jeleznek…
2.3.1.7. Nincs kegyelem: nem csökkentik a sebességet akkor sem, mikor egyikük kiszáll a kanyarban. Egymásra néznek, és nyomják a pedált…
2.3.1.8. A szembejövők leszaladnak az útról, leugrálnak a szekérről, bicikliről.
2.3.2.1. Tiszacsücske mit sem sejtve ébredez. Kakas kukorékol, nyit a kocsma.
2.3.2.2. A dombtetőn egy kerékpáros ember kémleli a láthatárt…
2.3.2.3. …ott a távolban kékes füst gomolyog, vészjósló, visítás-szerű hang kiséretében… Emberünk nyeregbe pattan, és hadonászva, ordibálva kerekezik be a faluba.
2.3.2.4. "Embereeek..! Baj van!! Itt a baj! Gyünnek!!!" Sokan automatikusan elrejtőznek, bezárnak. A kocsma előttiek nem mozdulnak. Emberünk leugrik a bicikliről, és egy méterről ordítja: "Nem értitek, hát fussatok, hát gyünnek!"
"De hát kik gyünnek?!" – rázza meg az egyik férfi. "Hát a Trabantok!!!"
"A rosseb…!" – a kocsmázó férfiak eldobálják poharaikat, egyesek elfutnak, a többiek magukra zárják a kocsmaajtót.
2.3.3.1. A büntetőexpedíció lassít, és a Trabantok begördülnek a falu főterére… a tíz felspécizett motor alapjáratban dobol…
2.3.3.2. A radikálisok néznek jobbra, néznek balra – sehol egy lélek…
2.3.3.3. …behúzott spaletták, beláncolt kapuk.
2.3.3.4. A Trabantosok egymásra néznek, és szavak nélkül is megértik egymást… Lustán dohogva felállnak rajvonalba… orrukra, szájukra kendőt kötnek… mikor mind elkészültek, egymásra néznek… Mehet!
2.3.3.5. Kesztyűs kezek kihúzzák a szivatókat…
2.3.3.6. …és a menet megindul.
2.3.3.7. Kettesben, ötvennel húznak végig a főutcán…
2.3.4.1. …mögöttük az egész falut áthatolhatatlan, kék füst borítja be…
2.3.4.2. Semmit se látni néhány percig, aztán a füst oszladozni kezd…
2.3.4.3. …az ablakokban lekonyultak a muskátlik, az udvaron lábával fölfelé hever a baromfi…

Nnnna, most itt is átugrunk egy részt, ahol a hős, mielőtt előlépne, elbukik.
Fiatal újságíró, aki nem publikálhat a saját nevén, mert Petőfi Sándornak hívják, viszont nevet változtatni meg nem akar. Minden adottsága megvan neki, hogy a forradalom élére álljon, be is szerez egy Trabantot, de az pont az invázió napján lefullad, ezért Sándor kimarad a sajnálatos eseményekből, és sajnálatos módon az események is sajnálatosak maradnak, a lánglelkű Sándor nélkül. Szomorú történet, de lendületes!

3.3. AZ INVÁZIÓ

3.3.1.Teljes rendőri készültség a fővárosban.
3.3.1.1. Forgalom-elterelési, zárási manőverek az Osztyapenkónál és a B.A.C.H.-nál.
3.3.1.2. Torlódnak a buszok, az autók, a gyalogosok lemondanak tervezett úticéljukról. Egymást kérdezgetik, találgatnak. Egyesek szerint egy fekete távgyalogló érkezik.
3.3.2. Egyszerre nagy izgalom támad. URH-s kocsik cikáznak, hangszórón utasításokat kiabálnak, majd rögtön helyesbítenek. "Nem tudjuk, merre akarnak menni, vegyétek át, előre megyek a BACH-hoz!" – a rendőrautó csikorogva elhúz, motoros rendőrök foglalják el az utat, riadtan forgatják a fejüket, túráztatják a gépeket, villognak.
3.3.3. A Budaőrsi úton Trabantok jönnek, végeérhetetlenül, vagy ötszáz autó. Fényszóróval jönnek, nagy sebességgel, teljes szélességben elfoglalva az utat. Mikor ideérnek, mind kürtölni kezd. A motoros rendőrök bekapcsolják a szirénáikat, és megindulnak előttük, hogy biztosítsák az utat.
Amint elhalad a csapat, felborul a rend, a várakozó autók közül Trabantok és Wartburgok lőnek ki és tucatszám csatlakoznak a menethez, további rendőrmotorosok és URH-s kocsik zárják a karavánt. Elvileg megindulhatna a forgalom, de nem maradt rendfenntartó erő a helyszinen, az egész be van dugulva, mindenki keresztbe áll, nyomják a dudát…
3.3.3.1. Sándor valahol a Villányi-úton tolja a Trabantját.
3.3.4. A menet a körúton a Blahához érkezik, itt az Ezer Trabantok a Keleti felé kanyarodnak.
3.3.5. A Keletinél a kétüteműek letáboroznak, menekülnek a taxisok, lengyelek, valutázók.
3.3.6. A rendőrség körülzárja a tábort és gondoskodik róla, hogy a Thököly felé a tömegközlekedés ne akadjon el, valamint igyekeznek biztosítani a gyalogosforgalom továbbhaladását és a pályaudvaron a vonatok menetrendszerű közlekedését.
3.3.6.1. Sándor a Móricz Zsigán gyertyát pucol.
3.3.7. A Keletinél kormánybiztos érkezik a helyszínre. Egy rendőrtiszt tájékoztatja a fejleményekről, és átadja neki a kétüteműek követeléseit tartalmazó dokumentumot, mely száznegyvennyolc pontot tartalmaz.
A kormánytisztviselő izgatott kollégák gyűrűjében félhangosan mazsolázgat a pontok között: "Saját alkatrész-raktár… közvetlen kapcsolat a Trabant- és a Wartburg-gyárakkal… külön benzinkút, csak keverékkel… jogi képviselet… heti fórum a TV kettes csatornáján… Trabanttal is lehessen taxizni…" – A kormánybiztos szkeptikusan lapoz az okmány végére, és felolvassa a száznegyvennyolcadik pontot: "Szabad elvonulást!"
Elgondolkodik, a fejét csóválja, aztán kiadja az utasítást: "Mondjátok meg nekik, hogy csak a legutolsó követelésüket tudjuk teljesíteni!"
3.3.8.1. Sándor a Bem rakparton reménytelenül próbálkozik Trabantja beindításával…

 

…stb., végül:

Trabantok hazamennek

rendszerváltás későbbre halasztva

a rendszerváltozásra pedig még várni kell…

 

(tanulság: nincs!)

 

Jó egyéni megoldások, részeredmények azért születnek:

És egyenesen a tervezőasztalról, vector bejegyzéséhez kapcsolódva:

 

5 thoughts on “Sziasztok!

  1. Az első képen egy Zaporozsec van nem Trabi. Legalábbis az íveket nézve.

  2. A BAH-csomópontot nem a nagy zeneszerzőről nevezték el, hanem a
    B mint Budaörsi út
    A mint Alkotás utca
    H mint Hegyalja út
    találkozásából kapta ezt az idióta “magyaros” rövidítést.

  3. k.(lasszikusan) jó a vízi Trabi! A 19. sz. magyar festészetet idézi a kép. Ha mégis megússzuk az Eurót, az ötvenezres bankjegy közepére javaslom!
    hyrax, MP, ezért jó, ha többen vagyunk, én csak a négy karikát láttam, meg a túl sok lilát… Bah! cso zsi, bo csi, teljesen jogos, én itt lakom nem messze, és a híres zeneszerzőt még egyszer sem láttam,
    de magam is tévedésben éltem, mert belevettem a Karolinát C-vel, ami persze teljesen önkényes, de hát ilyen a lakosság és ez még a legjobb oldala neki is, sorry és köszönet a tiszta vízért a pohárba!

Comments are closed.

© 2024 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány