Processing: technokultúra és látvány tíz percben

Semmit sem változik a világ. Tíz évvel ezelőtt az érdeklődőbb geekek világa a Mandelbrot- és Julia-halmazok körül forgott, mostanra a fraktálok helyét ugyanúgy az algoritmikus, tripbe hajló vizuális elemek vették, csak mindezt videóban pofozhatják össze otthoni gépeik előtt. Ilyen a Processing nevű, elektronikus művészeknek és vizuális tervezőknek szánt integrált fejlesztőrendszer, ami a számítógépes programozás alapjait kívánja megtanítani a nem-programozóknak, ezt azonban rögvest elfelejtjük az első rövidebb programunk után, amit legszívesebben partykon látnánk viszont billboardnyi kivetítőkön.

Nincs jobb eredmény a vizuális feedbacknél, amikor programozást kell tanítani, mondja Casey Reas és Benjamin Fry, az MIT médialaborjából származó két Processing-guru. Az azonnali öröm és a látványos végeredmény tökéletes motivációnak számít, ez pedig olyan axióma, aminek feleslegesen szaladnánk neki. Aki figyelte, hogyan változnak a blogtartalmak az elmúlt pár évben, láthatják: a szövegek rövidülnek, a képeket pedig videók váltják fel: a Blip.tv, a Vimeo vagy a DailyMotion megosztók tartalmai adják a hosszú percekre lekötő lényegeket, hogy a YouTube-ról ne is beszéljünk már. A házi videoklipek új értelmet nyerhetnek azzal, hogy profi eszköztárakat kapunk a kezünkbe (itt emelném ki Tokoloten munkáit), de ezt használja ki például a brit Glenn Marshall is, aki Processing-ben összeállított anyagához a Boards of Canada egyik számát ("Corsair") vágta. (Hasonló videoklipek születtek már Aphex Twinre is ), de Richie "Plastikman"
Hawtin egy japán szettje alatt is Processing-alapú vetítést adtak a vizuálért felelősök.

 


Glenn MarshallMetamorphosis: Marshall zeno nevű animációs rendszerével
esztétikai élménnyé alakítja a folyondárokat.

 

 

A Java grafikai képességeire alapuló Processinggal azonban nemcsak művészi HD-videókat gyárthatunk – spacemogwai például azt mutatja be egy webcamen keresztül, hogy miként tud saját feje elé egy arcának különféle változatait mutató kockát varázsolni és azt mozgatni, mások 3D zajmezőbe nagyítanak bele egy egyszerű képből, a Configurator nevű rendszer pedig valós idejű hangra generál látványos 3D-effekteket – ezt már Amon Tobin is felhasználta partyn és videoklipben egyaránt -, amely kísértetiesen emlékeztet az Autechre "Gantz Graf" klipjére is, amely kultikus erejű anyag a CG-körökben. Mások egyszerűen csak családfa-ábrázolást gyártottak dokumentumfilmhez, sírnivalóan elegáns módon.


Configurator – majdnem Winamp visualization plugin, csak bele is nyúlhatunk.

Processing irigylésreméltóan egyszerűnek tűnik például a VVVV fejlesztőrendszeréhez képest (erről majd egy kicsivel később lesz szó), ezt pedig nemcsak az példázza, hogy milyen kisebb projektek születtek a rendszer nyomán, hanem az is, hogy még egy viszonylag kezdő felhasználó is milyen grafikai variációkat képes létrehozni. A profibbak átnyargalhatnak a Wiringre, amelyekkel programozhatóvá válnak a mikrokontrollerek, vagy nekiállhatnak a Mobile Processingnek is, amellyel érthető módon mobilokra tudunk hasonló rendszereket kódolni. Végezetül egy gyors látványelem: ilyeneket gyárthatunk mi is némi gyakorlással.


Hangsúlyozzuk: a Processing nem nehéz.

2 thoughts on “Processing: technokultúra és látvány tíz percben

  1. Nem régóta a legtöbb böngészőben is lehet használni Processinget, egy kis javascript alapú compiler segítségével:
    ejohn.org/blog/processingjs/
    Egy script elembe type=”application/processing” attribútummal ellátva lehet írni vagy javascriptből szövegként is:

    Processing( CanvasElement,
    “size(100, 100); background(0);” +
    “fill(255); ellipse(50, 50, 50, 50);” );

  2. Örülök, hogy magyarul is lehet már ilyenekről olvasni!

    @hmm Köszi a linket! d:)

Comments are closed.

© 2024 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány