VVVV: a profik ezzel építenek

A VVVV vizuális fejlesztőrendszerre először Lok Neville Lee Londonban élő ázsiai designer oldalán akadtam rá – a kilencvenes évek esztétikájában tündöklő szürke alapon rácshálós Disco Boy  mindenkit megfog, aki egy kicsit is érdeklődik az absztrakció iránt. Az általa kódolt "virtuális interaktív hangszer"ben a lenyomott gombok különféle hangeffekteket szólaltatnak meg – míg az ötlet szórakoztató, a megvalósítás pedig bájos, ez még csak nem is közelíti meg azt, hogy a VVVV-vel mit is csinálhatunk igazán./p>

A rendszer a Processinghez képest nem annyira egyszerű, nem adja magát annyira könnyen a VJ-k és vizuális művészek számára, olyan moduláris felépítést mondhat ugyanis magának, ami instant érdeklődést vagy instant visszatetszést generál pillanatok alatt – hasonló a zenészek és multimédia-fejek által használt Max/MSP/Jitter csomagra , amelyet olyan nevek használtak már fel, mint a Daft Punk, Aphex Twin, a Radiohead, a Justice vagy éppen Christian Fennesz. (Aki zenében utazik, hasonlít ehhez a Native Instruments Reakthor nevű moduláris szintetizátora is, hogy csak az alapelvet sulykoljuk jobban.) Jelentős eltérésnek számít az is, hogy a többi szoftvertől eltérően a VVVV DirectX-alapú grafikus megjelenítést alkalmaz.


A velencei építészeti biennálén az UN Studio mutatott be egy olyan VVVV-projektet, amely belső tereket YouTube-ról nyert videókkal festett meg.

A Processinggel összehasonlítva láthatjuk: komolyabb volumenű projektről van szó, amely ki is van hegyezve a 3D-re, képes a DirectX saját .x fileformátumát kezelni, amelyet az összes 3D modellezőrendszer ismer, megoldható vele a valós idejű fizikai szimuláció, modellezhetőek vele virtuális élőlények is. Aki inkább a videoművészet fele kacsintgat, annak is teszi a VVVV a szépet: valósidejű kontúrkövetést, színkövetést és mozgásérzékelést is képes végrehajtani. Természetesen összeköthető számos perifériával, a DVD-lejátszóktól és MIDI-eszközöktől kezedve a különféle szenzorokon és érintőképernyőkön keresztül a színpadi hang- és fénytechnikákig.

Érdemes ránézni a francia desaxismundi anyagaira is, amelyeket a vimeo-n, flickr-n és saját blogján is terjeszt, a VVVV talán legújabb és legjobban terjesztett anyagai pont nála találhatóak meg – az izgalmas és up-to-date médiaművészeti alkalmazásokat és utalásokat pedig pont a médiaszobában található meg interaktív fényképasztaltól bioszenzoros játékokon keresztül irányított épületbejáró rendszerig.

 


desaxismundi legújabb alkotása, monokróm szalagokkal

 

© 2019 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány