Halászok tizenegy csatornán

Kevés színházi ember körül alakul ki emlékezetkultúra Magyarországon – Halász Péter kétségtelenül közéjük tartozik. Érdekes ugyanakkor ebből a szempontból, hogy Halász ma egyike a legkultikusabb és a legelfelejtettebb alkotóknak is. A hivatalos emlékezetből való törlődésével párhuzamosan (ld. a Kossuth díjra jelöltek listájáról való törlése közvetlenül halála után, 2006-ban) felerősödött körülötte egyfajta ellenkulturális emlékezet, amely Halász munkájának újrahasznosításán dolgozik. A Halász-revival motorja – vagy mondjuk inkább: táplálója – ma leginkább a TÁP Színház.
Olyan független, nyitott struktúrájú társulatról van szó, melynek vonzáskörében szinte mindenki megfordul, akinek Halász személyéhez vagy színházához köze volt. Történetük a 90-es évek elejéig és a Tilos az Á nevű szórakozóhelyig vezethető vissza. Itt lépett fel Vajdai Vilmos (akkoriban törzsvendég) és Szabó Győző (akkoriban felszolgáló) első interaktív, improvizatív performanszaival. Az egyre több nézőt és közreműködőt vonzó Tilos az Á Performansz (azaz TÁP) a hely megszűnése után is fennmaradt és számos, azóta bezárt klubban fordult meg (FMK, Süss fel nap, West-Balkán). Állandóan váltakozó szereplői részben kőszínházakból, részben a független szcénából ismert művészek (színészek, zenészek, írók, vizuális művészek, rádiósok) vagy "ingázók", mint Vajdai maga is, akit egyszerre ismerhetünk a Katona József Színház társulatából vagy a Korai Örömből.

A TÁP a Halásztól eredeztethető rossz színház mellett kötelezi el magát. Manifesztumukban is utalnak "hagyományőrző" szándékukra: "Ápolnunk, TÁPlálnunk kell a rossz színház ősi hagyományát, meg kell őriznünk a következő generációk számára". Performanszaik nagy részét szinte próbák nélkül, előre rögzített struktúra nélkül, az adott helyre, alkalomra, közönségre reagálva hozzák létre. Formai kísérletező színházként definiálják magukat, az új technológiák, a színház és a kortárs vizuális kultúra ötvözése, a hagyományos műfajok újrakeverése érdekli őket: csináltak folkot technóval, rapet operával kombináló előadásokat, alvószínházat, egyperces színházat, beindítottak egy varieté-sorozatot, melynek Worst of-ja kultelőadássá vált.

Halász halála óta Vajdai minden évben megrendez egy neki szentelt emlékelőadást: 2006-ban a HalászHajó programsorozatot, 2007-ben a Katona Kamrájában Keresők-et, melyben egy Halász hangját is tartalmazó rádiójáték hanganyagát playbackeli valós szereplőkkel.

Ismét a Katonával együttműködésben mutatta be a TÁP április közepén a Fisherman’ Friends c. Halász-dokumentumszínházat. A Fisherman’s interaktív előadás, melyet a nézők maguk szerkesztenek. Tizenegy csatornás installáció, kép-, hang- és élő sávokkal. A Kamra terét is különböző sávokra osztja Vajdai, melyekbe rövid, ismétlődő jeleneteket, 4-csatornás videókivetítőt és egy zenészt helyez. A nézők audioguide-jaikon választhatják ki az őket érdeklő csatornát: a színészek mikroporton közvetített hangját, a videókhoz tartozó ill. független hangdokumentációkat. A csatornakiosztásban szerepelnek részletek a Squat Theatre-rel készített Mr. Dead and Mrs. Free-ből (1982), a Herminamező werkfilmjéből, Halász egy beugrásából az Apa szerepébe Gyerekünk c. előadásában (Új Színház), valamint saját virtuális temetésekor mondott beszéde. A színpadon játszott jelenetek Halász két, Katonában rendezett előadását (A kínai, Önbizalom) rekonstruálják.

A színházi szituáció (színpad vs. nézőtér) és az előadás időtartama (1 óra) adott, de ezen belül a néző szabadon alakíthatja ki saját Halász-előadását. Közel száz néző, mindenki a saját előadásában – ez egyszerre a színház általános "működésmódjának" találó kidomborítása, ugyanakkor a virtuális képfogyasztás színházi szituációba helyezett megfogalmazása. Vajdait bevallottan foglalkoztatja a YouTube, amit egyfajta virtuális mini-varietének fog fel, rögzített identitások és dramaturgia nélkül.

A következő TÁP-előadások:
Fisherman’s Friends: Kamra, jún. 7., 20:00
A Nagy Színészverseny: POSZT (Pécs, Bóbita Bábszínház), jún.11, 21:00

Érdemes kipróbálni, hiszen, ismét manifesztumukból idézve: "A TÁP Színház bármelyik előadása meg tudja változtatni az Ön életét".

Vonatkozó linkek:

http://szinhaz.tv/page/virtualis_valosag

http://szinhaz.tv/page/keresok

© 2017 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány