A 2011-es Katalizátor-díjat motor kategóriában a Krétakör, újdonság kategóriában a Nemzeti Művészetért Alapítvány Napidíj című projektje kapta. Az alábbi beszámoló a zsürizés alatt, valamint a díjátadó eseményen készült fotókat és videókat, továbbá a zsűri indoklásának teljes szövegét tartalmazza. A zsűri tagjai: El-Hassan Róza képzőművész, Gagyi Ágnes társadalomkutató, Hegyi Dóra kurátor, Sőrés Zsolt experimentális zenész, Szoboszlai János kurátor, Turai Hedvig művészettörténész, Jelena Vesić kurátor (Belgrád). A díjazottak Komoróczky Tamás Golden Gólem-díja és a Strassz női képzőművész-zenekar Tiéd a dicsőség című exkluzív ajándékszáma mellett 500-500 ezer forintos pénzjutalomban részesülnek. Fogadást az anarchofeminista aktivista keszdeményezés, a Kakadu konyha adta.
NMA és a Golden Gólem-díj | fotó: Dennis Beviz
Krétakör és a Golden Gólem-díj | fotó: Dennis Beviz
A zsűri indoklása
A zsűri ebben az évben olyan projekteket kívánt díjazni, amelyek egyfelől releváns kérdéseket vetnek fel és határozottan állást foglalnak a kortárs művészet aktuális társadalmi kontextusával kapcsolatban. Megvizsgáltuk azt is, hogy hatással vannak-e szűkebb és tágabb környezetükre. Előnyben részesítettük azokat a jelöléseket, amelyek együttműködésre épülnek.
Motor kategória: Krétakör
A Krétakör a magyar alternatív színházi élet régi motorja. A Katalizátor díjat azonban nem ezért, hanem az elmúlt években végrehajtott átalakulása miatt ítéli neki a zsűri. A Krétakör
megújulása pozitív példa arra, hogyan képes egy kortárs művészeti projekt reagálni a megváltozott társadalmi, politikai környezetre. Modell értékű abból a szempontból is, hogy a művész-értelmiségi számára kötelező és elengedhetetlen, hogy erre a környezetre reagáljon. Másfelől a színház vezetőjének egyik legutóbbi nyilatkozata szerint a színházi szakma jelenleg olyan helyzetben van, hogy immár nem kerülheti meg saját koncepcióinak újradefiniálását. A zsűri azért ítéli követendőnek ezt a gondolkodást, mert ugyanezt a kényszert figyelhetjük meg a múzeumi, illetve a képzőművészeti intézményrendszer krízisének kapcsán is. A Krétakör igazgatója az adott művészeti ágat (itt: a színházat) sújtó intézményi, személyi és financiális kérdésekből kiindulva egy komplex kultúrpolitikai átalakulást sürget, amely átalakulás nem csak a színház, hanem – a zsűri megítélése szerint – a többi művészeti ág területén is elengedhetetlen.
Újdonság kategória: NMA Napidíj
A Nemzeti Művészetért Alapítvány (NMA) kortárs művészeti projektje, az NMA Napidíj a díjazás társadalmi gyakorlatát ironikusan és könnyedén kritizálja. A gesztus mégis több mint vicc; a napidíj köré olyan közösség épül, amely átdefiniálja a kortárs kultúrában és művészetben való részvétel és a társadalmi értékhierarchia fogalmát. Miközben kritizál egy normarendszert, és látszólag új javaslatokkal él, a projekt legerősebb aspektusa a kritika marad. A magyar művészeti közéletben ez a hang nem hagyományok nélküli, mégis a művészeti díjazás mai környezetében a konszenzus és relevancia legaktuálisabb kérdéseit teszi fel. Az NMA Napidíj a kortárs képzőművészet jelenlegi pozíciójának egyszerre szimptómája és kritikája. A díjazással egy kérdésfelvetés relevanciáját szeretnénk aláhúzni. A kérdés tudniillik az, hogy van-e a kortárs képzőművésznek a mai magyar kultúrában olyan súlya, ami egy értelmiségi szereptől elvárható.
Strassz koncert a díjátadón | fotó: Várnyagy Tbb
A Strassz koncertje során 50 db 500Ft-os bankjegyeket szórt a nézőkre,
Strassz koncert a díjátadón | fotó: Várnyagy Tbb
mely pénzt egyetlen szemfüles férfi vágott egyszemélyben és villámgyorsan zsebre…
Strassz koncert a díjátadón | fotó: Várnyagy Tbb
A Kakadu konyha bemutatkozó névjegye a Katalizátor-díj fogadásán | fotó: Pintér Gábor
A Katalizátor-díj zsűrije és a tranzit.hu stábja munka közben 2011 dec. 5, tranzit.hu iroda | fotó: Dennis Beviz
A katalizátorság 2011-es szempontjai, a zsűri jegyzete | fotó: Dennis Beviz
További képek: Facebook, tranzit.hu oldala
Várnagy Tbb videója a Strassz koncertről
Gratulálok a nyerteseknek. A kaja érdekesnek látszik, majd rendelek egy adagot.
Az AICA díjakat kik kapták?
Nézem ezt ezt angol nyelvű szöveget és rájövök? mennyire súlytalan is vagyok ebben a mai világban.
A mérőszámaimnak nincsen köze az “infrastructural impact”-hoz, még kevésbé a “local relevance”-hoz.
Amilyen ősbölény vagyok, képes lennék még ún. esztétikai kategóriákban gondolkozni, sőt teljes szubjektumot belevíve ( hommage á M.E. ) azt is mondani valamire, hogy tetszik vagy sem. ( No persze, nem vagyok művészettörténész. )
Így aztán nem is szabad már művészettel foglalkozni!
Így visszagondolva érdekes egyébként, ahogy a kritikai diskurzus ezen fellegvára majdnem ugyanazon a napon öncenzúrázza ki az átadóra kiadott füzetéből a tavalyi díjak sorából a My Fair Play-(kül)öndíjat, mint amelyen a közszolgálati híradóban megtörténik az első, nyíltan sztálini kiretusálás.
Kedves Iparterves, miért törölted a hozzászólásaidat?
@MaD: Nem töröltem, törölték. Én ugyanis ahhoz is buta vagyok, hogy tudjam, hogyan töröljem őket, ezért megteszik helyettem mások, szakemberek.
@MaD: most látom hogy csak a blog.hu bénázott…bocs 🙂
A blog bénázása pont arra jó, hogy megszakítsa ( to discontinue ) az eszmecserét ( dialogue ), ez ezzel minden hozzásszólást megfosszon valódi jelentésétől ( decontextualization ).
Lehet, hogy nemsokára magyarul sem fogok írni, csak valami hibrid nyelven?
Az eredmény: a nyitott rendszer zárttá manipulálása, másképp szólva: (ön)cenzúra.
nekem nem nyílik meg a Strassz koncert, de itt van:
http://www.dailymotion.com/video/xmsyfy_strassz-tied-a-dicsyseg-uveggyapot-live-at-fuga_music
ja, és posztban közölt fotókat nem én csináltam, de egyet-kettőt én is:
http://www.flickr.com/photos/dromidriver/6466920679/in/photostream
Az Aica díjakat kik kapták?
Az AICA díjakat kiosztották.
Kik?
Mi volt az eljárás menete?
Kiket jelöltek?
Kik voltak a rövid listát előállítók?
Miért nem lehet az AICA oldalán semmit sem tudni a 2011-es eseményekről?
Miért van az, hogy az átláthatóságot követelők magukra nézve önnön törvényeiket nem tartják kötelezőnek?