Szöveges és képes beszámoló a 2011-es Katalizátor-díj átadó eseményéről

A 2011-es Katalizátor-díjat motor kategóriában a Krétakör, újdonság kategóriában a Nemzeti Művészetért Alapítvány Napidíj című projektje kapta. Az alábbi beszámoló a zsürizés alatt, valamint a díjátadó eseményen készült fotókat és videókat, továbbá a zsűri indoklásának teljes szövegét tartalmazza. A zsűri tagjai: El-Hassan Róza képzőművész, Gagyi Ágnes társadalomkutató, Hegyi Dóra kurátor, Sőrés Zsolt experimentális zenész, Szoboszlai János kurátor, Turai Hedvig művészettörténész, Jelena Vesić kurátor (Belgrád). A díjazottak Komoróczky Tamás Golden Gólem-díja és a Strassz női képzőművész-zenekar Tiéd a dicsőség című exkluzív ajándékszáma mellett 500-500 ezer forintos pénzjutalomban részesülnek. Fogadást az anarchofeminista aktivista keszdeményezés, a Kakadu konyha adta.


NMA és a Golden Gólem-díj | fotó: Dennis Beviz


Krétakör és a Golden Gólem-díj | fotó: Dennis Beviz
  

 

 

A zsűri indoklása

A zsűri ebben az évben olyan projekteket kívánt díjazni, amelyek egyfelől releváns kérdéseket vetnek fel és határozottan állást foglalnak a kortárs művészet aktuális társadalmi kontextusával kapcsolatban. Megvizsgáltuk azt is, hogy hatással vannak-e szűkebb és tágabb környezetükre. Előnyben részesítettük azokat a jelöléseket, amelyek együttműködésre épülnek.

Motor kategória: Krétakör
A Krétakör a magyar alternatív színházi élet régi motorja. A Katalizátor díjat azonban nem ezért, hanem az elmúlt években végrehajtott átalakulása miatt ítéli neki a zsűri. A Krétakör
megújulása pozitív példa arra, hogyan képes egy kortárs művészeti projekt reagálni a megváltozott társadalmi, politikai környezetre. Modell értékű abból a szempontból is, hogy a művész-értelmiségi számára kötelező és elengedhetetlen, hogy erre a környezetre reagáljon. Másfelől a színház vezetőjének egyik legutóbbi nyilatkozata szerint a színházi szakma jelenleg olyan helyzetben van, hogy immár nem kerülheti meg saját koncepcióinak újradefiniálását. A zsűri azért ítéli követendőnek ezt a gondolkodást, mert ugyanezt a kényszert figyelhetjük meg a múzeumi, illetve a képzőművészeti intézményrendszer krízisének kapcsán is. A Krétakör igazgatója az adott művészeti ágat (itt: a színházat) sújtó intézményi, személyi és financiális kérdésekből kiindulva egy komplex kultúrpolitikai átalakulást sürget, amely átalakulás nem csak a színház, hanem – a zsűri megítélése szerint – a többi művészeti ág területén is elengedhetetlen.
 

Újdonság kategória: NMA Napidíj
A Nemzeti Művészetért Alapítvány (NMA) kortárs művészeti projektje, az NMA Napidíj a díjazás társadalmi gyakorlatát ironikusan és könnyedén kritizálja. A gesztus mégis több mint vicc; a napidíj köré olyan közösség épül, amely átdefiniálja a kortárs kultúrában és művészetben való részvétel és a társadalmi értékhierarchia fogalmát. Miközben kritizál egy normarendszert, és látszólag új javaslatokkal él, a projekt legerősebb aspektusa a kritika marad. A magyar művészeti közéletben ez a hang nem hagyományok nélküli, mégis a művészeti díjazás mai környezetében a konszenzus és relevancia legaktuálisabb kérdéseit teszi fel. Az NMA Napidíj a kortárs képzőművészet jelenlegi pozíciójának egyszerre szimptómája és kritikája. A díjazással egy kérdésfelvetés relevanciáját szeretnénk aláhúzni. A kérdés tudniillik az, hogy van-e a kortárs képzőművésznek a mai magyar kultúrában olyan súlya, ami egy értelmiségi szereptől elvárható.


Strassz koncert a díjátadón | fotó: Várnyagy Tbb

A Strassz koncertje során 50 db 500Ft-os bankjegyeket szórt a nézőkre,


Strassz koncert a díjátadón | fotó: Várnyagy Tbb

mely pénzt egyetlen szemfüles férfi vágott egyszemélyben és villámgyorsan zsebre…


Strassz koncert a díjátadón | fotó: Várnyagy Tbb

 
A Kakadu konyha bemutatkozó névjegye a Katalizátor-díj fogadásán | fotó: Pintér Gábor


A Katalizátor-díj zsűrije és a tranzit.hu stábja munka közben 2011 dec. 5, tranzit.hu iroda | fotó: Dennis Beviz

 


A katalizátorság 2011-es szempontjai, a zsűri jegyzete | fotó: Dennis Beviz

További képek: Facebook, tranzit.hu oldala

 Várnagy Tbb videója a Strassz koncertről

 

 

11 thoughts on “Szöveges és képes beszámoló a 2011-es Katalizátor-díj átadó eseményéről

  1. Gratulálok a nyerteseknek. A kaja érdekesnek látszik, majd rendelek egy adagot.

    Az AICA díjakat kik kapták?

  2. Nézem ezt ezt angol nyelvű szöveget és rájövök? mennyire súlytalan is vagyok ebben a mai világban.
    A mérőszámaimnak nincsen köze az “infrastructural impact”-hoz, még kevésbé a “local relevance”-hoz.
    Amilyen ősbölény vagyok, képes lennék még ún. esztétikai kategóriákban gondolkozni, sőt teljes szubjektumot belevíve ( hommage á M.E. ) azt is mondani valamire, hogy tetszik vagy sem. ( No persze, nem vagyok művészettörténész. )
    Így aztán nem is szabad már művészettel foglalkozni!

  3. Így visszagondolva érdekes egyébként, ahogy a kritikai diskurzus ezen fellegvára majdnem ugyanazon a napon öncenzúrázza ki az átadóra kiadott füzetéből a tavalyi díjak sorából a My Fair Play-(kül)öndíjat, mint amelyen a közszolgálati híradóban megtörténik az első, nyíltan sztálini kiretusálás.

  4. @MaD: Nem töröltem, törölték. Én ugyanis ahhoz is buta vagyok, hogy tudjam, hogyan töröljem őket, ezért megteszik helyettem mások, szakemberek.

  5. A blog bénázása pont arra jó, hogy megszakítsa ( to discontinue ) az eszmecserét ( dialogue ), ez ezzel minden hozzásszólást megfosszon valódi jelentésétől ( decontextualization ).
    Lehet, hogy nemsokára magyarul sem fogok írni, csak valami hibrid nyelven?

    Az eredmény: a nyitott rendszer zárttá manipulálása, másképp szólva: (ön)cenzúra.

  6. Az AICA díjakat kiosztották.
    Kik?
    Mi volt az eljárás menete?
    Kiket jelöltek?
    Kik voltak a rövid listát előállítók?
    Miért nem lehet az AICA oldalán semmit sem tudni a 2011-es eseményekről?
    Miért van az, hogy az átláthatóságot követelők magukra nézve önnön törvényeiket nem tartják kötelezőnek?

Comments are closed.

© 2024 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány