Egyedül Üdvözítő Médium

"Az Egyedül Üdvözítő Médium riporterei Szombathelyen töltik jól megérdemelt velneszhétvégéjüket, amit kiváló munkájukért kaptak ajándékba.” Így szól a „visszahackelt” HVG-díj elfogyasztásáról szóló videó ajánlója. A két aktivista-újságíró (indy.media.hu) 2007. márciusában kezdte az ellen-Operabál bemutatásával, minden tüntetést túléltek, majd felszippantotta őket a kereskedelmi média – és a sors fintora, hogy épp ekkor támadta meg őket a Magyar Gárda rajongótábora, és tette közzé személyes adataikat egy szélsőjobbos portál.


Hogyan született az Egyedül Üdvözítő Médium?

Eon: Nagyon egyszerű a dolog: szerettem volna, ha van az indymédián az Utcabálról egy videó.
Jééka: A 2007-es Utcabál szervezésénél égető kérdés volt, hogy milyen lesz a sajtónk, be tudunk-e kerülni a tévébe. És jött ez az ötlet, hogy csináljunk saját tv-t. Megjelent Eon a kezében egy kamerával, és azt mondta, legyél a riporterem. Én meg mondtam, hogy jó, csak még táncolok egy kicsit.

A videóval kezdtétek?

Jééka: Csináltunk alternatív médiát korábban is. Nándi a franciaországi CPE zavargások (diáktüntetések a kormány intézkedései ellen 2006-ban) idején, mint „rókamóka” a blogjával. Én az Indymédián, a rednews-on írtam főleg feminista témákban, és kacérkodtam a marxizmus külterületeivel.
Eon: Amikor mi elkezdtük, akkor még az Indexen se volt videó.

Szép gondolat, ha a nézőszámoktól eltekintünk.
Jééka: Ez nem zavar, mert más a cél. Az számít, hogy van egy artikulációs terep, aminek mi határozzuk meg a kereteit és a műfaját.

A név, hogy Egyedül Üdvözítő Médium, honnan jött?
Jééka: A legtöbb médiumnak az üzenete az, hogy kizárólagos: csak ő mondja az igazságot, és ő mondja a teljes igazságot. Erre jött paródiaötletként az Egyedül Üdvözítő Médium.

Nem értem, miért rossz az, hogy a médiumok egyedüliként adják el magukat? Mit kellene e helyett tenniük?
Jééka: Én megrögzött posztmodern vagyok. Egy médiumnak, ha szeretne valamilyen viszonyt kialakítani az igazsággal, akkor nem kell feltétlenül azt hazudnia, hogy mindent lefed. Profilálhatja magát, és azt mondhatja: meg tudom mutatni a világnak ezt a szeletét, ebből és ebből a nézőpontból.

Milyen játékfilmek, dokumentumfilmek, vagy videók inspiráltak titeket?
Eon:  Az aktivista mozik érzésvilága. Hogy úgy is lehet filmet csinálni, hogy világos üzenetet akarsz átvinni. Nem kell független dokumentumfilmet csinálni, vagy független híradós anyagot. Magyarországon a médiában megy ez a hülyeség, hogy mindkét nagy párttól egyforma távolságra kell állni. Pedig nem ez a függetlenség, hanem az, hogy meg tudom fogalmazni a saját véleményemet, és nem rejtem véka alá, hogy ez tényleg a sajátom.

Három modellről is beszélünk már: egy XX. századi, tömegideológiák korabeliről: nálunk van az igazság. Egy XX. század végiről, miszerint az igazság a különböző felek között van, ezért tessék objektívan tudósítani. Ti egy harmadikról beszéltek: hogy hihetünk az igazunkban, miközben nem gondoljuk azt, hogy a miénk az egyetlen igazság.
Jééka: Olyan a különbség, mint ha történelmi regényt olvasnál, majd történelem tankönyvet, majd egy történelemtudományi tanulmányt. Mi regényt írunk. Erős körvonalakkal dolgozunk. Ha megnézed a videóinkat, látod, hogy jelen van a kabaré. Egyáltalán nem állítjuk azt, hogy ez „az igazság”, hanem olyat mutatunk, amit nem lehet elmondani a technokrata, kilapított, objektivizált „MTI-nyelven”.

Mit szóltatok, amikor a HVG, egy üzleti alapú média, díjjal jutalmazta egy videótokat?

Eon: A HVG GoldenBlokk díját a „híradó helyett” kategóriában kaptuk a Critical Mass fölvonulást bemutató videóval. Meghekkelték az aktivista videóért kapott díjunkat: a jutalom egy wellness hétvége volt. Szinte rákényszerítettek, hogy mi is meghekkeljük az ő díjukat az ott készült videókkal. Eljátszottuk a kispolgárt, akinek az álma, hogy eljusson egy luxushotelbe, ahol a vágyott fényűzésből része lehet. Megérkeznek a szállodához gyalog és csapzottan…
Jééka: …és a két hülye bunkó a részegen beszabadul a jacuzziba, nem tudják, hogyan kell használni a szaunát…

Pont akkor ért titeket atrocitás a Magyar Gárda szimpatizánsai, majd a kurucinfó részéről, amikor épp nem aktivistaként, hanem profi újságíróként dolgoztatok.

Eon:  Na, ez, már valódi elismerés volt! Ha a HVG ezt adta volna díjnak, hogy kitesznek a kurucinfóra, az lett volna a valódi elismerés!

Eközben a másik politikai oldalt se kímélitek. Eon, te Verók István bohóc-polgármesterként több  performanszban szerepeltél Jéékával, aki Terézvárost alakította.
Jééka: Mi ketten legalább annyira performerek vagyunk, mint Egyedül Üdvözítő Médium. Mi vagyunk a Kárpát Kommandó Bohóchadserege. Az első akciónk a Magyar Gárda ellen irányult, mégsem kerültünk ki a kurucinfóra, pedig lekereshetőek voltunk már akkor is. Most pedig, amikor mindketten tudósítóként dolgoztunk, megtették.

Eon, te most a 168 óránál vagy, Jééka, te, a Népszabadság Online-nál gyakornokoskodsz. Hogyan élitek ezt meg aktivista filmesekként?

Eon:  Egyelőre nem szívja ki a lelkemet. Abban különbözik, hogy többen nézik meg, és fizetnek nekem a munkámért. A problémák ott fognak kezdődni, ha olyat kérnek tőlem, amit én nem akarok megcsinálni, de ebben az esetben abba fogom hagyni. Sok más módja van, hogy megéljek, ez nem egy kényszer, ez az én választásom.
Jééka: Nekem teljesen más munkamódszerrel van dolgom, mint amit megszoktam, erős szerkesztői jelenlétet képzelnek el. Emiatt én is építek magamba öncenzúrát. Fontos nekem az aktivista média, mert alkot egy komplementer viszony a státuszommal. Amit az aktivista médiában megcsinálok a tematika, téma, zsáner miatt, azt a mainstreamben nem lehet.

Ha ekkora a különbség, akkor ezek szerint újabb videók várhatók tőletek?

Eon:  Én most az április elején indított Indymédia Rádióval foglalkozom. Ugyanaz a célom, mint a videókkal: hogy ne egy aktivista szubkultúrához jussanak el az anyagok, hanem ugyanez a hang kijusson nagyobb nyilvánosság elé.

Azt mondjátok, hogy még csak most alakul a műfaj. Milyennek képzelitek a kifejlett webvideót?
Jééka: Én nem híradós tudósításként, képriportként, vagy játékfilmként tekintek a mozgóképes újságírásra. A narratív, történetmesélős stílus nem érdekel. Poén, információérték, gyorsaság, és a hírlapírás romantikája lesz a nyerő videótípus. Fontosabb a terepen levés izgalma, mint a technikai finomságok.
Eon: A videók nem youtube-os poénok lesznek a jövőben, hanem össze fog csiszolódni az újságoknál a szöveg, a kép és a hang, aszerint, hogy melyiknek mi az előnye.

Művészet, amit csináltok?

Jééka: Nekem épp az a legnagyobb tanulság a videózásból, hogy mennyire integráns az alkotó folyamat. Igen, művészet – és ez nem minőségi vagy műfaji kategória, hanem hozzáállás, szellemi kategória.
Eon: Lehet művészetnek is tekinteni, politikai marketingnek is, vagy propagandaeszköznek. Egyetértek Jéékával, hogy az alkotó folyamatok nagyon nehezen bonthatók részletekre. A videó egy komplex rendszer, és sokszor többen látják, mint egy nagyon jól elkészített művészfilmet.

VIDEÓK

1. Utcabál 2007. Az Egyetlen Mindenek Felett Álló és Üdvözítő Médium első adása, amelyben az Operabállal szembeni Utcabál kerül bemutatásra. 2007. március

2. Minimális türelem. Tüntetés a VI. Kerületi Önkormányzat korrupciógyanús, környezet és műemlékpusztító politikája ellen,  amelynek a végén a kerületi vezetők is megjelennek az épület ajtajában.

3. Az EGYEDÜL ÜDVÖZÍTŐ MÉDIUM 3. adása a Greenpeace akciójáról. Újságírókat lökdöső rendőrök, hídhoz láncolt, és kötélen függeszkedő aktivisták.”Az éghajlatváltozás nem a kapuk előtt van, hanem megérkezett.”

4. Tibor vagyok, Békejelet akarok. A 2007. évi Békejel beharangozó videója. Tibor elmondja, miért jó.

5. 2007. Március 15. A Magyar Nemzeti Múzeum előtt hangos fütty és kiabálás kísérte az ünnepi előadást. „Gyurcsány takarodj!” és a szélsőjobbos Tomcat Árpád-pöttyös zászlóval. Klasszikus hírvideó.

6. Mindenkit egy szaros faládában fognak a föld alá ereszteni, nem az Audi TT Coupéjában.”Puzsér Robi, a globkrit mozgalom médiamegmondó fenegyereke forradalmi stand-up comedy-jével fölrázza az óbalos, belassult május elsejét a Városligetben.„ (4 részes videó.)

7. Critical Mass 2007. „Megint letudtuk fél évre a bringázást! Csajozásra és pasizásra alkalmas-e a Kritikus Tömeg? Az Egyedül Üdvözítő Médium riporterei megkeresték a kritikus tömeg kritikus résztvevőit, akik a rajság és a fainság letűntét bánják. Nézegess 50 000 biciklist!”

8. Az „empamo (szív) bringások” videó. Furfangos kérdéssel felfedtük: az empamósok (Emberibb Parkolásért Mozgalom, egy autós érdekvédő szervezet) nem is utálják a bringásokat. 

9. Közvetítés a G8-ról, a  világ legerősebb ipari államainak éves csúcstalálkozójáról. „A fősodrú média által közvetített hangulaton ironizálgatunk, fake interjúkat adunk.”

10. Megalakul a Kárpát Kommandó, a magyarországi bohóchadsereg. Lehet csatlakozni…

11. A Hulladék Munkaszövetség demonstrációja, a tőlük megszokott humorral. Kötélhúzás az újrahasznosítható üvegekért.

12. Az Egyedül Üdvözítő Médium riporterei Szombathelyen töltik jól megérdemelt velneszhétvégéjüket, amit kiváló munkájukért kaptak ajándékba. És szétcsapják az agyukat.

  • simonmondja….

    Sikerült. Ügyes vagy.

  • Tiffany

    ” A Blogger rovatba olyan szerzőket kérünk fel blogolásra, akiknek tevékenysége, szakmája, hivatása közvetlen vagy közvetett módon kapcsolódik a vizuális kultúrához, s kérdésfelvetésük, személyes véleményeik, szubjektív állásfoglalásuk, látásmódjuk, ajánlásaik az ebbe a körbe tartozó témák tekintetében fontosak lehetnek olvasóink, s nem utolsó sorban az írások tárgya szempontjából.

    A tranzitblog.hu logója egy a hetvenes években használt magyar köztéri táblára utal, mely egy adott helyszínre vonatkozóan megtiltotta a fényképezést. Ilyen tábláról készített annak idején fényképet egy kiemelkedően fontos magyar képzőművész, Erdély Miklós. Választott logónk egyrészt tisztelgés Erdély Miklós által képviselt kritikai művészet előtt, másrészt egy kérdésfelvetés a jelenkor embere számára: milyen vizuális formában és milyen tartalommal lehet manapság a bennünket körülvevő világról kritikusan gondolkodni?”
    *
    Hmmm, Erdély Miklós nevével fémjelzett blogban, az Egyedül Üdvözítő Médium?
    Szerintem a szerző maradjon az Indymédiánál, az az ő terepe.
    Bár valóban erre szokták volt mondani a viccben:…”ügyes”…

  • Vida Viktor

    Kedves Katz!
    Köszönöm az észrevételeit, de mindkét beidézett kritérium stimmel. Erdélyhez ajánlom az Optimista előadást, ha nem találja a kapcsolatát az Egyedül Üdvözítő Médiumhoz.

  • Tiffany

    Tisztelt Vida Viktor!
    Bocsásson meg, de Ön akarva, vagy akaratlanul félreértett.
    Eszem ágában sincs Önt megbántani, de azt látom, ( feltételezem), hogy a tranzitblog.hu kezd eltérni ( tisztelet a kivételnek) eredeti céljától: “tranzitblog.hu többszerzős artblog, témája a vizuális kultúra. Legfontosabb célja, hogy a vizualitás minél tágabban értelmezett területéről szóljon mindenkihez, akit a dolog érdekel vagy érdekelhet. ….”
    Azt tapasztalom, hogy egyes cikkek olvasása után, hogy itt az Indymedia kihelyezett tagozata működik.
    Az a felület pedig másoknak, másként más indíttatással, más szakmai mércével van szerkesztve. Ön ne tudná?
    Tehát, ha az ott megfogalmazódott gondolatoknak nem tudnak ilyen szinten lehetőséget biztosítani, így kiterjeszthetik felületüket a tranzitblog.hu oldalára, még ha ettől az oldal “eszmeisége” , vagy profilja zavarossá is válik.( elnézést kérek a T. szerkesztőktől)
    Ám én, egy szemlélődő vagyok csupán, nem ismerhetem a mögöttes indítékokat.
    Ezért írtam, hogy “ÜGYES”!:-DD

© 2019 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány