„Mivel semmi sem működik, találékony vagyok”: a STERN magazin riportja Király Tamásról (1990)

Bár a nyolcvanas évek végén Király Tamás már rendszeresen szerepelt magyar újságokban, a sokszor emlegetett „divat pápája” vagy a „kelet-európai Jean-Paul Gaultier” fordulatok nem a hazai sajtó találmányai. Két évvel a nemzetközi elismertséget hozó, 1988-as berlini divatbemutatója (Dressater, Hamburger Bahnhof) után a német Stern magazin újságírója Budapestre utazott, hogy személyes hangvételben, Király kedvenc helyein járva számoljon be az alkotóról. A rendszerváltás utáni átmeneti állapot hangulata, Budapest akkori atmoszférája, és a nagy változásokat vizionáló művész karaktere és kreációi egyszerre elevenednek meg Jan Kromschröder érzékeny riportjában, amely huszonnégy év után először olvasható magyar nyelven.

1_masodik verzio.jpg

Király Tamás modelljei, néhányan berlini ruhákban I Fotó: Almási Jonathan Csaba, 1989

KURVÁK ÉS MATA HARIK:
KIRÁLY TAMÁS MEGMUTATJA MAGYARORSZÁGNAK A DIVAT VONZEREJÉT

>> A múlt a feledésé, nem akarok ezen fanyalogni. <<

A tömeg felhördült. A kifutón valami olyat láttak, ami eddig Magyarországon elképzelhetetlennek tűnt. A budapesti divattervező, Király Tamás egy tucat kihívó, nővérke egyenruhába öltöztetett modellt küldött a színpadra. A magyar közönség első ízben a Boy’s Dreams (1985, Petőfi Csarnok, Budapest) című bemutatón ismerkedett meg erotikától sem mentes kreációival. Ugyan a manökenek még kissé ügyetlenül mozogtak a kifutón, ez az ünnepelt fellépés tette Királyt a divat pápájává, így lett ő a kelet-európai Jean Paul Gaultier.

A kamaszforma, vállig érő, feketehajúKirály Tamás Gyöngyösön született 1952-ben. Az iskola után szeretett volna bekerülni az állami művészakadémiára, ez azonban nem sikerült neki. Budapesten maradt, kitanulta a dekoratőr szakmát, és a lakásán performanszokat rendezett, hamarosan pedig megszülettek első saját tervezésű ruhái. Mindeközben évről-évre, nyaranta divatbemutatót szervez.

2_SZILAGYI LENKE 1989.jpg

Jelenet Király Tamás Király’s Dreams című show-jából, 1989, Petőfi Csarnok, Budapest 
Fotó: Szilágyi Lenke

Alkotásai olykor a férfiak vágyait jelenítik meg, nővérkék, kurvák és Mata Harik sétálnak a kifutón. Máskor játékosak, álomszerűek a kollekciói: mint ahogy az Animal’s Dreams (1987, Petőfi Csarnok, Budapest) című show-ban, minden a természet és a természetesség körül forog. Tündérek, szörnyek, koboldok és manók ugrándoznak a szabadtéri színpadon. A siker óriási, ezrek nézik ámulva a divatbemutatót.

A visszahúzódóbudapesti, aki semmilyen divatiskolát sem végzett, mindeddig keveset élvez a dicsőségből, a show-kat kedvtelésből csinálja. A belépőkből származóbevétel csupán a modellek, a smink, az anyag, a zenészek és a színpadépítők költségeire elég. Egyik kollekciósem kerül a kereskedelmi forgalomba, kisvállalkozása, ahogy a művész jellemzi, pénzügyileg katasztrofális, nagyon szerényen él abból a kevés pénzéből, amit jelmeztervezőként keres.

>> Éppen ezért érdekes, hogy az utcán egyre többen felismernek. Beszélnek a dolgaimról, miközben a ruháim nem vásárolhatók meg. <<

A Nyitott kapuk: Király Tamás ’80s kiállítás alkalmával plakátokat helyeztünk el Király Tamás kedvenc utcájában, a Király utcában. A plakátokon Urbán Tamás fotói láthatók, amelyeket a fotográfus Király 1988-as berlini kollekciójáról készített az Ifjúsági Magazin részére 1989-ben. I © tranzit.hu

 

Alkotásaiban elmosódnak a határvonalak a divat és a művészet között. A Bauhaus letisztult világának hatása nem hagyható figyelmen kívül: Oskar Schlemmer, a Bauhaus színház meghatározó alakja köszön vissza minden egyes vonalvezetéséből. Estélyi ruhák vastag alsószoknya rétegek felett, fűzők csavarokkal, zakók tükrökkel, nadrágok fémlapokkal: rejtett divat – így nevezi ezt Király Tamás. Zakói átalakíthatóak a különbözőbéléseknek köszönhetően, amik akár bankjegyek vagy régi bőrdarabok is lehetnek. A divat számára nem lehet előre meghatározott vagy nyilvánvaló.

>> Minden ember más, így mindenkinek másképp is kellene öltözködnie.<<

Minden elvarázsoltsága ellenére, ami színpadias kreációira jellemző, országa tradícióit sem hanyagolja el: kollekcióiban megjelenik a népviselet, visszatérő elem például a pártára emlékeztető kalap. Modelljei gyakran viselnek olyan alsószoknyákat, amelyek magyar parasztasszonyok generációit melegítették, ha a téli szél süvített a földeken. „Pont ezek a történetek merültek feledésbe Magyarországon az utóbbi negyven évben” – mondja.

A közeli jövőt Budapesten képzeli el. Októberben debütált belsőépítészként, az egyik divatos budapesti bár berendezését tervezte meg. „Ehhez a megbízáshoz megvolt a kötődésem, hisz minden éjjel úton vagyok, így nem esett nehezemre elképzelni, hogy egyszer majd egy szórakozóhely enteriőrjét álmodom meg.”

Király Tamás minden estéjét a Fiatal Művészek Klubjában tölti. E Hősök teréhez közeli villa pincetermeiben találkoztak valaha az ellenzéki művészek, mára azonban ezek a „katakombák” elvesztették egykori jelentőségüket, és a törzsközönség is megváltozott. Később a Blue Box nevűkocsmában kínálja száraz pezsgővel barátait, ahol főleg feketébe öltözött fiatalok beszélgetnek, és a falon szélesvásznon videoklipek futnak. Egy színesbőrűénekesnőtűzpiros lakkruhában épp egy Ferrari GTO-ba száll be. Király elfordul, a táncparkettre lép, és a falnak támaszkodik. Ha körülnézek, még mindig nem fogom fel — mondja —, milyen gyorsan változik minden. Mégis, milyen óriási a különbség a nyugati nagyvárosok és szeretett Budapestje között.

stern2.jpg

Bolondos kalapokat tervezett Király Tamás, mert „a budapesti frizurák katasztrofálisak”. Kifejező ruhái a kiforgatott geometria példái. – írja a cikk szerzője.

 

A divattervező mindennapjaiban még nem játszik szerepet a könyvelés, a haszon vagy a reklám. Király Tamás olyan divatkreátor, amilyen nálunk már nincs is, olyan, akit még nem vásárolt meg egy nagy gyártó a tömegcikkei számára, aki nevét sem esernyőkre, sem harisnyákra vagy napkrémekre nem engedi nyomtatni.

Naivitása talán a kulcs, a lehetőség, a forrás a tengernyi ötlethez. Ez az év döntő lesz – jegyzi meg –, az 1990-es év megváltoztatja az életemet és Magyarországét is. Ebből az alkalomból szeretné átöltöztetni városát: „Télen ronda zacskókba csomagolják a terek szobrait, kútjait, hogy a rozsda, a szmog ne kezdje ki őket. De miért kell ennek szomorúan kinéznie? Én olyan öltözékbe burkolom majd őket, ami minden nap másképp fest. Legyen a városnak új arca.”

Első divatbemutatójával Király Tamás egy éjszaka alatt lett sztár, de ruhái nem kaphatóak.

 

Eredeti szöveg:
Jan Kromschröder: Folklor und strenge Linien: Die Kreationen des Tamás Király Stern Magazin, HEFT. NR. 14. 1990. március 29., p. 150-154. 

Fordította: Soós Andrea és Szeifert Ágnes

________

A Nyitott kapuk: Király Tamás ’80s kiállítás finisszázsának időpontja: 2014. november 28., 18 óra.
A finisszázson a kiállítás kurátorai, Muskovics Gyula és Soós Andrea beszélgetnek Zanin Éva társadalomtörténésszel és divatkritikussal. A beszélgetés során a nyolcvanas évekbeli alkotói korszak kutatásának további irányait vitatják meg Király Tamás életműve kapcsán. Facebook esemény

A kiállítás megtekinthető 2014. november 28-ig.

Helyszín: Majakovszkij 102 – a tranzit.hu nyitott irodája
Cím: 1068 Budapest, Király utca 102.
Nyitva tartás: Sze-P, 16-20h

© 2024 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány