Rossz fehér lelkiismeret

Barbet Schroeder: A terror ügyvédje (francia dokumentumfilm)

Van a filmben ez az ügyvéd, aki kávéházban robbantgató algíri terroristák jogi védelmével kezdi szakmai karrierjét. 1956-ot írunk ekkor, és Algéria még Franciaország gyarmata, s a gyarmatosító franciák által terroristának titulált, s rutinszerűen a guillotine alá küldött megnyerő külsejű fiatalok más szempontból az ország függetlenségéért küzdő szabadságharcosok. Ez a szempont nyilván az algériaiaké, illetve az ügyvédé, Jacques Vergès-é, aki maga is gyarmatokról származó szülők Párizsban tanult gyermeke. Kitalálja a „szakítás-stratégiát”, amely épp a nézőpontok ellentétességére hívja fel a figyelmet, s arra épít, hogy nincs olyan jogszabály, amelyik előír(hat)ná, hogy kinek a nézőpontja valódibb, habár olyan szokásjog van, amelyik az erősebb fél nézőpontját érvényesíti. Na de azért eddzette magát Vergès a Sorbonne jogi karán, hogy eltanulja az erősebb fél harcmodorát, majd saját fegyverével győzze le. Így történt ez az algériai esetben is: hangos nemzetközi sajtószimpátia mozgósításával és a szakítás-stratégia bevetésével Vergès elérte, hogy a franciák által guillotinra ítélt Djamila Bouhiredet szabadon engedjék.

Ezzel a nyitósztorival még nagyjából könnyű azonosulni a Djamila által kioltott 11 emberélet ellenére is. A későbbiekben azonban az ügyvédet baloldali és anti-imperialista meggyőződése olyan afrikai diktátorok, háborús bűnösök, bérgyilkosok és az újabb keletű muszlim szélsőségesek terroristáihoz hasonlatosabb szereplők védelmére vezényli, akik védelmében már nehezebb a „jó ügyet” felfedezni. A filmről megjelent magyar kritikák fényében sokak számára egyenesen elkezdhetetlen ez a gondolatkísérlet.

Ezek a szerzők karizmatikus, ám a jó útról korán letévedt romantikus idealistaként jellemzik Vergès-t. De nem az van inkább, hogy épp az a romantikus és idealista, aki a jó ügyért harcoló hőst ellentmondásoktól mentes és a polgári morál számára kikezdhetetlen figurának álmodja meg? A személyiség természete, hogy nem egységes és állandó, hogy számos behatás alakítja, és hogy nem kizárólagosan a tudatos kontroll vezérli. Miért kéne azt hinni, hogy ez alól a híres emberek kivételek? Különben pedig: Vergès egyfelől nagyon is következetes. Más kérdés, ha ezt nem tudjuk vagy nem akarjuk meglátni, mert még két órácskára – ennyi a film játékideje – sem vagyunk hajlandóak felfüggeszteni a magunk egyedül érvényesnek tekintett nézőpontját. Ahogy a filmben megszólaló francia újságíró mondja, Vergès megtalálta magának az ügyvédi pulpitust mint azt a pozíciót, ahonnan a legnyomatékosabban hirdetheti a maga igéjét. Különösen, ha nagy érdeklődést és/vagy felháborodást kiváltó tárgyalásokban szerepelhet. Például Klaus Barbiéban, aki Lyon egykori Gestapo-parancsnoka volt. A művelt európainál itt veri ki Schroeder portréfilmje a biztosítékot. Van, aki a legmegkérdőjelezhetetlenebb bűnök elkövetőjét védi?!

Itt kell leszámolnunk a következő romantikus elképzeléssel. Az ügyvédé egy polgári foglalkozás, és nem kizárólag a filmekben megénekelt látványos felmentésekért gályázik ő; legtöbbször a nyilvánvaló bűnös büntetési tételeinek enyhítése a cél. De Vergès még csak nem is ezért vállalta Barbie védelmét, mondhatni szart Barbie-ra. Azt a követelést kívánta e kellően nagy horderejű eset kapcsán is hangoztatni, hogy az egykori imperialista nagyhatalmak ne mérjenek többé kettős mércével attól függően, hogy kinek a kárára elkövetett bűnökről van szó. Ne bagatellizálják az általuk a gyarmatosítottakon elkövetett atrocitásokat, adott esetben nettó népirtásokat, és ne tüntessék fel példa nélkülinek a nyugati világ történelmének gyászos fejezeteit, legyen az a Holokauszt, vagy a „civilizált világot ért legsúlyosabb támadás”, szeptember 11. Ha már olyan szerencsések, hogy van nekik jogrendjük, akkor azt alkalmazzák – koherensen.

Ez mindösszesen a jéghegy csúcsa. A film több napra való információmennyiséget és gondolkodnivalót zúdít ránk, és még két-három szerelmi történet is belefért. Meg a legvégén egy rakás politikai szörnyeteg listája, akivel Vergès gyaníthatóan szintén üzleti vagy szakmai kapcsolatban állt…

Vonatkozó linkek:

Fordításra vár az Ördög Ügyvédje. index.hu

© 2019 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány