Rezidenciaprogramok találkozója, Varsó

Az elmúlt évszázadok kiváltságos művészeinek megadatott a lehetőség az utazásra, arisztokrata rezidencákban festésre, akadémiák látogatására, kivonulásra a természetközeli művésztelepekre, hogy majd a huszadik század második felében újra visszatérjenek a városokba, a befogadó közönséghez. A rezidenciaprogram egy lehetőség, mely az alkotást szolgálja. Mindenki kiválaszthatja az őt inspiráló országot, környezetet a farmtól a török luxusbarlangig, a kiszemelt intézmények megfelelő szakmai színvonalát, felszereltségét, a finanszírozás pedig önerőből, vagy pályázatokból lehetséges. De mit is jelent a rezidenciaprogram és kinek éri meg befektetni?


Rafał Bujnowski: Cheap Art. From Poland, 2000. CCA Ujazdowski Castle | fotó: Szabó Etelka

Ezt a kérdést járták körül az első napon a res artis szervezésében megvalósuló két héttel ezelőtti konferencia résztvevői a felújított, kortárs múzeumként működő Ujazdowski Kastélyban és a mellette álló stúdióépületben. A res artis  egy világméretű hálózat, mely 1993 óta biztosítja a művészek és kurátorok időszakos áramlását a háromszáznál is több központ között. Az első előadás-blokkban meghallgattuk a res artis és a program fő támogatóinak álláspontjait, melyek ezután összevethetőekké váltak más szervezetek tapasztalataival. Plasztikussá vált, hogy nincs egységes gyakorlat, a Berliner Künstlerprogrammem des DAAD (Ariane Beyn), Trans Artists (Eric Hagoort), Nordic residency programme (Irmeli Kokko és Johan Pousette), Centre Brok (Jarosław Kozakiewitz), Gasworks (Catalina Lozano), és egyéb központok különböző utakon keresik ugyanazt a célt: az értéktermetést, az alkotóknak a lehető legideálisabb körülmény kialakítását. A változatos műteremprogramok nem összevethetőek. A különböző  művészeti ágak és szakmák – képzőművészek, kurátorok, írók, zenészek – pályázatai, megvalósult projektjei és az egyes programok hossza is eltérő, a néhány hetestől a több éves periódusokig terjedhetnek. Mindemellett a program vezetők a jelentkezők eltérő szakmai tapasztalata alapján a rezidencia szakmai profiljához illőt keresik. Mindezek fényében alakul a pályázó kiállítási kötelezettsége, a helyspecifikus, vagy akár teljesen független projektek elbírálása. A művészek egy része már konkrét elképzeléssel érkezik meg az adott helyszínre, nem keresi az alkotói, vagy intézményi együttműködéseket.


CCA Ujazdowski Castle és az A.I.R Laboratory | fotó: Szabó Etelka

A következő előadás blokk a kelet-nyugati cserekapcsolatokra helyezte a hangsúlyt. Az Art in General (Anne Barlow), CEC Artslink (Ftritzie Brown), Akademie Schloss Solitude (Jean-Baptiste Joly), és a Pro Helvetia (Bertan Selim) képviselői elsősorban a trendek nemzetközi fluktuálódását, egymásra hatásának lehetőségeit emelték ki. Legalább ennyire fontos hangsúlyt kapott, hogy a programban résztvevő művészek és kurátorok megismerkedhetnek az eltérő filozófiájú szervezetek, országok gondolkodásmódjával, így hazatérve hasznosíthatják ismereteiket. A találkozón a műteremprogramok intézménye egy napjainkban is folyamatosan alakuló, világméretű kísérletként értelmeződött. Az előadások az intézményi hálózatban rejlő lehetőségeket és a művészeti szférában  való megjelenésüket ismertették.

Az utolsó két blokkbana Mossutställningar (Stella d’Ailly, Eric Berg),  Residency Unlimited (Nathalie Anhléd, Sebastien Sanz de Santamaria), IAT (Hagen Betzwieser), IASPIS (Magnus Ericson), Interspace Media Art Center (Margarita Dorovska), Platform Garanti (Vasif Kortun), Museu d’Art COntemporani de Barcelona (Friedrich Meschede), és a New Media Center_kuda.org (Zoran Pantelic) mutatkozott be.


Az Edward Krasiński Stúdió teteje. Al. Solidarności 64, 00-240 Varsó | fotó: Szabó Etelka


Suzane M. Winterting: Secret Writing I (A skin too thin), 2006 | fotó: Szabó Etelka

 

 
Lene Berg: Gentlemen  Arseholes, 2006 | fotó: Szabó Etelka

Az elhangzott előadások, a workshop és galéria túra folyamán a motivációkra és a megvalósulásításra fókuszáltam, melyek érvényesülése mind a szponzori, mind a lelkes résztvevők szempontjából egyértelmű, legfőbb előnyüknek a rugalmasságot tartom.
 

A varsói találkozónak az egyik célja tehát az egyre több résztvevő szervezetet felölelő hálózat ünneplése és jövőjének körülhatárolása, másrészt az artist-in-residence laboratory stúdióinak kiállítással egybekötött bemutatása volt. Bár a szakmai közönség számára az adományszervezésről szóló workshop lehetett volna informatívabb, mégis itt volt leginkább alkalom a kritika megfogalmazására, mely ideális esetben egy előremutató nemzetközi találkozó célja lehetne, és amelyre nem igen akadt példa az előadások végén elhangzott udvarias megjegyzések során. A workshopon tehát részleteiben megismertük a honlapnak a  tagok által olvasható, nem nyilvános részét, majd a fudraising és pályázatírás túlságosan alapvető lépéseit próbáltuk ki kis csoportokban. Nyilvánvaló, hogy jobban ki lehetett volna használni a rendelkezésre álló időt, ha a szervezők figyelembe veszik, hogy egy rezidencia konferencián a meghívott intézmények háta mögött már jópár sikeres pályázat megtalálható. Így az elfáradt közönség a workshop alatt megpihenhetett Matthias Böttger és Jennifer Morone által ágyakból és szövegekkel nyomott párnákból álló installációjában, melyeken akár szó szerint megálmodhatták jövőbeni, konferenciát követő projektjeiket.  

Tytuł Roboczy. Working Title c. kiállítás
Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, 2009. november 17 – 2010. január 10.
Résztvevők:
Paweł Althamer, Are You Meaning Company, Lene Berg, Hagen Betzwieser, Susanne Bürner, Josh Greene, Group 4!, Keller/Wittwer, Anna Konik, Korpys / Löffler, Daniel Kötter, Matthias Megyeri, Ivan Moudov, Marzena Nowak, Damir Očko, Pop-Mitič/Markovič, Karol Radziszewski, Sherae Rimpsey, Rooted Design for Routed Living/project group, Wilhelm Sasnal, Corinna Schnitt, Dubravka Sekulič, Nadja Schöllhammer, Helene Sommer, Sra. Polaroiska, Jackie Sumell.
Space design:
Raumtaktik / Matthias Böttger, Jennifer Morone
Kurátorok:
Marianna Dobkowska, Anna Ptak, Ika Sienkiewicz-Nowacka

RE-tooling Residencies – International Conference on Artistic Residencies  Eastern European Res Artis Meeting
November 16-19
CCA Ujazdowski Castle, Varsó
Artists-in-residence laboratory
 

© 2024 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány