Horogkereszt™

Friss a hír, hogy Strasbourg Emberi Jogok Európai Bírósága döntése értelmében megengedett a vörös csillag bizonyos kontextusokban való használata. Ebben a cikkben amellett szeretnék érvelni, -különös tekintettel az elmúlt hetek budapesti utcai harcaira-, hogy a jelen szituációban mindannyian jobban járnánk, ha nem csak a vörös csillag, de a horogkereszt és a többi önkényuralmi jelkép használatának tiltása is kikerülne a magyar szabályozásból.


(forrás: police.hu)

A jelképek, nevek, logotípiák, márkanevek védelmének komoly jogi hagyományai vannak. A szellemi tulajdont védő jogi eszközök családjában tartozó szabályozás segítségével a jogosult monopolizálhatja e jelek használatát és értelmezését, rögzíti azokat a kontextusokat, melyben e jelek megjelenhetnek, rögzítheti azokat a jelentéseket, melyek a védett jelekkel összekapcsolódhatnak. Az áruvédjegy-oltalom eredetileg tisztán kereskedelmi célokat szolgált: a fogyasztó megtévesztésének kivédését, az unfair verseny korlátozását, a minőséget, az eredetet jelző információk egyértelműsítését. Tiszta sor: mindannyiunk érdeke, hogy ne lehessen minden cefrét Tokaji címkével árusítani, és korlátozva legyen, ki gyűjthet adományt a Vöröskereszt logójának felhasználásával.

A márkák, logók, védjegyek azonban az elmúlt száz év során fokozatosan kiléptek a kereskedelem szűken vett világából, s a hétköznapok részeivé váltak: bekerültek a jelek és jelentések azon körforgásába, részévé váltak annak a nyelvnek, melyen az egyéni és közösségi identitásunk folyamatos újratárgyalása zajlik. E folyamatnak két motorja is volt: egyik oldalról a márkanevek tulajdonosai tettek egye nagyobb erőfeszítéseket arra, hogy e jelek ne csak a kereskedelmi termékekkel, de a megcélzott fogyasztók szűkebb vagy tágabb életvilágával, aspirációival, társadalmi, kulturális jellemzőivel kapcsolódjanak össze. A másik oldalon szükségszerképpen megjelent e jelek kisajátítása, populáris reciklálása, remixe, azaz e jelek önálló életre keltek a nép ajakán, néha csupán általános leíró kategóriává válva (mint a mirelit), máskor kritikát megfogalmazva (McJobs), azokat ironikusan, paródiaként használva (ColorStar), vagy éppen teljesen önálló jelentést találva nekik. Roosemary J. Coombe kanadai jogász-kulturális antropológus professzor figyelmeztet „The Cultural Life of Intellectual Properties” című munkájában arra, hogy az a jogi szabályozás, mely eredetileg a kereskedelmi konfliktusok megoldását szolgálta, egyre gyakrabban és erőteljesebben jelenik meg a kifejezés szabadságát gátló tényezőként, s akadályozza meg az identitásteremtés, a kritika, a politikai ellenállás, a társadalmi kommentár kifejezését az erre használt nyelv elemeinek ellenőrzése segítségével. Számos példát találunk erre a folyamatra, legutóbb a Nike cég nyomására nem került kiállításra az ARC plakátpályázaton az a mű, mely egy ruhagyárban dolgozó gyerek képe mellett szerepeltette a sportszergyártó logóját, sikeresen hallgatatva el a cég távol-keleti beszállítóival kapcsolatos kritikai figyelmeztetést. A jelek forgalmának, a jelentések rögzítésének monopóliuma politikai kérdés, a társadalmi hierarchia, a hegemónia fenntartásának, a kapitalista-konzumerista társadalmi rend érvényesítésének eszköze.

De mi köze ennek a horogkereszthez és a többi önkényuralmi jelképhez? Más jogi eszközökkel ugyan, de a horogkereszt és a vörös csillag használata szintén monopolizált. E szabályozás célja, -akárcsak a Mein Kampf szerzői jogait birtokló bajor állam esetében- nem az, hogy az állam kizárólag  maga használhassa e jeleket, hanem hogy megakadályozhassa, ha bárki használni szeretné. Ilyen szempontból annak a történelmi hagyománynak a része, mely az Index Librórum Prohibitorumtól az aczéli három T politikájáig ível. Ennek megfelelően az önkényuralmi jelképek használatának tiltásáról rendelkező törvények a legzavarbaejtőbb törvények közé tartoznak Magyarországon és Európában egyaránt. Számos olvasatuk lehetséges, de mindegyik abszurdnak tűnik. Elképzelhető, hogy a XXI. században, a felvilágosodást kora után háromszáz évvel az gondoljuk, hogy vannak olyan jelek, melyek sajátságos, belső hatalommal bírnak, s valamely sötét, sátánista, voodoo, náci vagy kommunista  rítus során történő kimondásuk, leírásuk segítségével olyan hatalmak idézhetők meg, melyek nyomban romba döntik a világot? Vagy netán azt gondoljuk (és erre utal az EB mostani döntése is), hogy vannak bizonyos jelek, melyek mindig, minden kontextusban mindenki számára ugyanazt az egyértelmű jelentés hordozzák, mindig, minden kontextusban, mindenkiben ugyanazt a nemkívánatos reakció keltik, azaz a horogkereszt és a vörös csillag látványa mindig, minden kontextusban előhívja belőlünk a nácit és a kommunistát, és ha elég sokáig nézzük őket, szükségszerűképpen megindulnak a deportálások? Esetleg e törvények arra szolgálnak, hogy az önkényuralmi rendszerek áldozat túlélőinek ne kelljen emlékezniük, szembesülniük az őket üldöző rendszer fenyegetésével, melyet ezek szerint csak és kizárólag néhány kép, néhány logó testesít meg, sűrít magába, s így tehát a világból, a nyelvből való kényszerű  kizárásukkal ezek az élmények is kivédhetők?

Nyilvánvaló, hogy egyik értelmezés sem elfogadható. Az önkényuralmi jelképek használatának tiltása valójában ugyanazzal próbálkozik, mint a védjegyoltalom, és ugyanott bukik is el. Meg lehet ugyan próbálni egy jelet egy jól definiált jelentéshez kötni, s törvénnyel kikényszeríteni e kapcsolat fennmaradását, ez a kapcsolat azonban a hétköznapok gyakorlatában hamarosan dekontextualizálódik, kiszárad, értelmét veszti.

A horogkereszt az NSDAP jelvénye volt, de nyilvánvalóan a totalitáriánus politikai rendszer, a rasszizmus, a zsidó- cigány, meleg-, kommunistaüldözés, a pusztító háború, az agresszió  szinonímájaként tiltatik. A jelölő használatnak tiltása persze nem vezet az általa jelentett fogalmak és gyakorlatok megszűnéséhez, csak ahhoz, hogy a gyakorlat új szimbólumokat keres, s talál magának. Ma Magyarországon az Árpádsávos zászló, a Nagymagyarország kontúr, a turulmadár, a Lonsdale ruházati márka, a rövidre borotvált haj vagy éppen a Hungarica zenekar munkássága iránt érzett rajongás lettek azok a jelek, melyek segítségével a kívülálló beazonosítani véli a (neo)náci ideológiát valló, s tettekre váltani kész csoportokat. Ez a gyakorlat nyilvánvaló és súlyos tévedésekhez vezet, nem csak azért, mert érzéketlen az e szimbólumokat valamilyen okból használó csoportok végtelen belső heterogenitására, de azért is, mert a legsúlyosabb vádakkal illet olyanokat is, akik erre minden bizonnyal nem szolgáltak rá. Mindenközben a valódi náci ideológiát vallóknak lehetőséget ad arra, hogy úgy sajátítsák ki e szimbólumokat, hogy közben élő fedezékként ott legyenek mindazok, akik a fenti szimbólumok használói ugyan, de nem nácik. Ennek a folyamatnak a nyomait, azaz azt a vitát, hogy van-e, és ha van, mi is a fenti szimbólumok jelentése, nap mint nap tapasztalhatjuk.

Ez a vita hasznos és szükségszerű, végtelenül izgalmas látni a gyakorlatban a nyelv ilyen kiélezett helyzetben való működését. Másrészről viszont pont ez a vita, és a vitázó felek által használt szükségszerűen rövidlátó diskurzív stratégiák lehetetlenné teszik, hogy beazonosítsunk és kezeljünk egy tényleges társadalmi problémát, amely immár nyilvánvaló és közvetlen veszélyt jelent némely honfitársunk fizikai létezésére.

Sto gyelaty? Itt az idő, hogy kiengedjük a horogkeresztet abból a karanténból, melybe a törvényeinkkel zártuk, muzealizáltuk, kiengedjük abból a specifikus történelmi kontextusból, melyben eredetileg használták, és hagyjuk, hogy megtalálja a helyét a mai magyar társadalomban. Merthogy tévedés lenne azt gondolni, hogy az, amit szimbolizál, nem dühöng rendszeresen az utcákon. Az önkényuralmi jelképek használatának törvényi tilalma nem csak vagy első sorban azért idejétmúlt, mert diszfunkcionális, mert sérti a véleménnynyilvánítás szabadságát, vagy mert hátrányos megkülönböztetés ér egyes állampolgárokat általa. E tilalmat azért kell újragondolnunk, mert a jelen szituációban kontraproduktív. Itt lenne ugyanis az ideje, hogy kiderüljön, mi is a jelentése ma Magyarországon a horogkeresztnek. Itt lenne az ideje, hogy ne a náci szimbólumok használatát, hanem a náci ideológia megvalósítását büntessük.

63 thoughts on “Horogkereszt™

  1. Nonszensz, hogy a vörös csillagot engedélyezték. Vagy mindkettőt, vagy egyiket sem. Mindkettő a diktatúra jelképe, mindkettő bizonyos emberekben félelmet kelt. Egyik sem jobb a másiknál.

  2. Egy horogkereszt az horogkereszt(legalábbis itt európában), egy piros színű öt ágú csillagról viszont nem biztos, hogy mindenkinek a kommunizmus jut elsőre az eszébe.

  3. Nekem a horogkeresztről sem a nácizmus jut elsőre eszembe.

  4. Ez ,és itt nagyon ritkán írok ilyet ,főként azért mert jobboldali érzelmü (nem, nem “Németországimádó”) vagyok, egy nagyon igényes írás lett.
    Élmény volt olvasni, gratulálok!
    Igaz én úgy látom, hogy a horogkereszt, a vörös csillag inkább maradjon tiltva… legalábbis most még mindeképp.

  5. Az a helyzet, hogy a libsibisbik imádják a vörös csillagot. Ez azért van, mert a komcsi tömeggyilkosok nagy része zsidó féreg volt (kun béla, rákosi mátyás, lenin fiúk, stb.) és emiatt ők “jófiúk”. Kár emiatt panaszkodni, mert amíg a zsidó mocskok tematizálják a közbeszédet addig a kommunista zsidó tömeggyikosok hősöknek számítanak. Rájuk nem vadászik a simon wiesenathal nevű mocskos zsidó központ.

  6. egyikre sincs szükség, sőt, nacionalistaként mondom hogy csapják mellé a nyilaskeresztet is.
    Az arabok szerintem a dávid csillagot és az ~50 csillagos, fehér vörös sávos amerikai zászlót is odaraknák, mivel mindkettő egy háborús bűnös, gyerekgyilkos, tömegggyilkos ország zászlaja.

  7. Megszámolta már valaki, hogy a szaros zsidók hány magyart irtottak ki az Andrássy út pincéiben?

  8. Hello!

    A horogkereszt osi buddhista/keleti(?) jelkep, ebben az irnyban a halal jele, ellenkezo iranyban az elete.
    Ezert fordulhat elo h azsiaban rengeteg horogkeresztes targyat/emlektargyat kapni.

    (Ez csak erdekesseg nem a temaban foglalok allast)
    Udv,

    x

  9. Egyébként semmi gond. A mocskos liberális zsidóférgek örüljenek a vörös csillagnak. Sokkal nagyobb öröm, mikor egy palesztin felrobbant néhány cionista judeonáci disznót.

  10. A vörös csillag azért megengedett bizonyos kontextusban mert már a kommunisták elõtt is munkásmozgalmi szimbólum volt és pozitìv üzenetet hordozott. Ráadásul az EU-ban több szervezetnek is jelképe- legálisan! Sajna a kommunisták munkássága nálunk komolyan rontotta ennek a szimbólumnak a megìtélését.
    A sarló-kalapácsot és a horogkereszetet továbbra is tiltani kellene az általuk jelképezett embertelen rendszerek miatt.

  11. “A vörös csillag azért megengedett bizonyos kontextusban mert már a kommunisták elõtt is munkásmozgalmi szimbólum volt és pozitìv üzenetet hordozott.”
    A horogkereszt meg már a nácik előtt a buddhizmus szimbóluma volt és pozitív üzenetet hordozott.

  12. Oli!
    A horogkereszt tényleg õsi kelet jelkép és a jószerencsét jelképezi. A nácik elõtt nagyon népszerû volt európában, pl Finnország jelképe volt, Kipling könyveinek a borìtóján is rendszeresen feltünt. A náci swasztika viszont (szándékosan) 45 fokkal el van forgatva tehát nem azonos az eredeti keleti szimbólummal!

  13. Kérdezzetek meg valakit akit terrorizáltak az ötvenes években, milyen érzés neki a vöröscsillagot látni?
    Olyan az neki mint az öreg zsidónak a szvasztika.
    Tényleg nem látják az okosok?
    Vagy mindkettőt vagy egyiket sem.

  14. Ázsiában nem tiltott a horogkereszt, elég sokan futkároznak az utcán ilyen polóban, igaz álatlában a fordított horogkeresztet viselik, az ősi szimbólumot. Elvileg azt sem lehetne itthon. Egy fordított NIKE jel használatáért is ugyanúgy beperelne a gyár. Szerintem is mindig vonzóbb a tiltott, mint az amit szabad. Nézzük meg hogy jártunk az Árpád sávos magyar zászlóval is.

  15. jaj denagyon unalmas ez a buddhizmus marhaság. Mindeg minden okospalacsinta ezzel jön. Horogkereszt erre is meg arra is. Európában az. Pólón is az meg falfirkának is az meg egyébként is.
    Félhomályos buddhista szentélyekben biztos mást jelent, de az Urálon innen bizony a faji alapú népirtás ugrik be elsőre. Kíméljétek már a népet ettől az okosítástól légyszi, már mindenki ismeri ezt a távolkeleti szorit, de ettől még a nácigyerek pólóján nem az élet , meg a szent szar jele!
    Ha erre fordul, akkor erre fordul, arra meg amarra… kivagyok már tőletek.

  16. Kedves kommentelők!

    Nem tennétek meg, hogy a cikkre reagáltok?

    Nem azért kell újragondolnunk a horogkeresztet, mert valami történt a vörös csillaggal, vagy mert a nácizmus és a kommunizmus egykutya vagy sem, és nem azért, mert mindkét szimbólum jelenthet pozitív és negatív dolgot is egyaránt.

    Ezek egyébként fontos kérdések, de engem, itt, most nem érdekelnek.

    A kérdés, amit nektek is feltettem az, hogy van-e értelme fenntartani a náci jelképek tiltását akkor, ha egyébként virtigli nácik szaladgálnak az utcákon olyan jelképek alatt, ami megnehezíti, sok esetben megakadályozza, hogy annak lássuk őket, amik. na?

  17. A kommunizmus az emberek egyenlőségét hirdette, erőszakot csak azok ellen, akik azt választották, hogy ez ellen vannak.
    A nácizmus embercsoportok kiírtását hirdette, olyanokat, akik annak születtek, amik, és esélyük sem volt másnak lenni.
    Aki ezen kettő közti különbséget nem érti, hát…
    A probléma ott van, hogy a kommunizmus nem kivitelezhető, a nácizmus meg igen. Az emberek született versenyhajlama (darvinizmus, a gének domináns továbbörökítésére törekvés) mindig is megbuktat minden egyenlősítő törekvést. Viszont az ember (és minden más élőlény) a másság ellen harcol, ez van a génjeiben. Emiatt a kommunizmus nem jelent reális veszélyt, míg a nácizmus igen.
    Mert emberek vagyunk, élőlények vagyunk, biológiailag nácizmusra kódolva.

  18. Jodalit33, kb. ugyanannyira marhaság, mint a munkásmozgalmi pozitív jelkép-duma a vörös csillagra.
    “az Urálon innen bizony a faji alapú népirtás ugrik be”
    A vörös csillagról ugyanaz.

  19. Az ókori Egyiptomban (kopt keresztények) is használták a horogkeresztet. Biztos Hitlertől lopták!

  20. “Nűnű 2008.07.17. 20:50:52
    A kommunizmus az emberek egyenlőségét hirdette, erőszakot csak azok ellen, akik azt választották, hogy ez ellen vannak”

    Oszt hopp, 100 milló eber meg is halt. Ja tényleg teljesen más….

  21. Szerintem egyiket sem kéne engedélyezni, mert még erősen átjárja őket a nem túl pozitív történelmi térerő. Persze lehet itt bohockodni h ő nem arra gondolt meg csak úgy tetszik neki, ó hát van millió más figura válasszon mást..

  22. Nem is halt meg 100 millió ember, II. világháború sem volt, semmi sem volt, mi sem vagyunk! 🙂

  23. Szerintem sincs értelme fenntartani a tiltást.
    Biztos vagyok benne, hogy ha nem lenne tiltva, akkor sem használnák sokkal többen a horogkeresztet, mint jelenleg, max. páran valami fura “divatból”. (ahogy egy idióta kollégám – aki mellesleg zsidó, de ez biztos nem számít – használja csengőhangként a szovjet himnuszt)

    Akkor legalább kiderülne, hogy a valódi szélsőjobb, amivel mostanság annyit riogatnak alaptalanul, csupán egy elenyésző kisebbség, valamint hogy a Gárda nem náci félkatonai szervezet, és a Jobbik sem egy szélsőséges párt.

  24. Szerintem engedni kéne a horogkeresztet, akkor végre az igazi nácik (lehetnek 30-40-en az országban) azt hordanák, és az Árpád-sűvos lehetne az, ami: történelmi zászló, ami a magyar nép erős és régi összetartozását fejezi ki…

  25. Mi a fenének tudtok ennyit! Régen Egyiptomban kiállt a főpap a tüntető tömeg elé és aztat mondta: elveszem a napot, ha nem mentek haza ( napfogyatkozás volt ), elment a nap, a tömeg leborult. Nagy jóságosan aztat mondta, hogy visszaadom nektek a napot, mindenki örült, mikor előtünt. És hazamentek…!

  26. Eagle15
    Mert most egy választási kampány alkalmával nem ez ez van?:)

  27. Ki a fenét érdekel a magyar választási kampány. Szar van és kész és az is marad!

  28. Azt hiszem, ezt a blogot is olvasni fogom.
    Tiszta fejjel minden másképpen látszik.

  29. Pár éve pont erről a témáról írtam én is egy agymenést.
    Örülök hogy más is hasonlóképpen gondolkodik.

    Slusszpoén:
    Egy zsidó származású profi modellező rak horogkeresztet a második világháború német gépek vezérsíkjára…?
    Ha igen, akkor náci…?

    Másik:
    Be van tiltva pl. az Al-Kaida jelképe Mo-on? És a Japán Birodalomé? A vörös Khmereké? Hmm…

  30. RSS
    Csak azt tiltották be nálunk, ami nálunk okozott galibát. Más kérdés, hogy azt se kellett volna.

  31. Betilthatják a horog- és a nyilaskeresztet, meg a vörös csillagot is felőlem. De akkor tiltsák be a keresztet, mint egy százmilliókat vallási alapon kiirtó fasiszta diktatúra jelképét!

  32. A két jelkép között azért nagy különbség van. A vörös csillag is nagyon sok ember életet követelt, de azt mégsem faji alapon tette. Akkor egy egész ország reszkesztett: a lakó félt a házfelügyelőtől, a házfelügyelő a tanácsostól, a tanácsos a párttitkártól, a párttitkár Rákosítól, Rákosi az oroszoktól. Ha a vörös csillagot engedélyezik nem fog összedőlni a világ. Nyílván lesznek emberek akinek rosszul esik látni, de nem nagyon lesznek olyanok akinek lenne oka hordani, hisz milyen okból? Maximum reklámfogás polóra. Anyuka pedig jól tudja az ifjú ilyen polóban mennyire nincs otthon a témában, és mennyire nem akar ezzel senkinek sem ártani. Szóval ha lesz is belőle gubanc, az is max ilyen, ezt pedig mindenki túléli. (Anyukának is van unokája, aki pont ilyet fog hordani, míg kinem megy a divatból)
    A horogkereszt teljesen más. Akkor pusztán faji alapon öltek le embereket! És sajnos ezt a polót nem divatból hordanák az emberek.
    Milyen érzés lehet állni a buszmegállóban 20-ad magaddal mikor jön egy fiatal emberke egy vörös csillagos polóban? Valszeg semmilyen, hisz tudod, hogy rajtad kívűl valszeg még 19-en gondolják a gyerekről hogy egy kicsit tudatlan. Nagy ügy felszállsz a buszra és mész melózni.
    De milyen lehet (ha történesen zsidó vagy) úgyanez a szitú egy horogkeresztes poló láttán. Nem valószínű hogy lesz akkor mázlid, hogy rajtad kívűl még 19 zsidó legyen a megállóban…
    nagyon más a kettő

  33. Nűnű, ez mind nagyon szép és jó, de mintha a régi uralkodóosztálynak, akik jó részét minden különösebb indok nélkül likvidálták, illetve a világháborúban becsülettel helyállt katonatiszteknek, akiket aztán mondvacsinált okokkal felkötöttek a népbíróságok, nekik mintha azért a vörösök se hagytak volna túl sok választást…
    A másik meg a 100 millió – könyörgöm, volt katolikusként én se vagyok nagy rajongója a vallásnak, de azért a katolikus vallásnak mikor volt 100 millió áldozata? Ekkora állatságokat azért már ne mondjunk…

  34. PLaci, azért nálad is van némi agyament kommunizmus-romanticizálás. Tök mindegy, hogy mi az ideológia egy adott rendszer mögött, ha végeredményben ugyanúgy azt üldözték, akik csak akartak (hiszen éppen ezért diktatúra a diktatúra). Mindenre találsz érvet, és annak az ellenkezőjére. Mit gondoltok, vajon a nagy tisztogatások miért érték el végül azokat is, akik az előző kört végrehajtották (ÁVÓ az 50-es évek elején)? Ők tényleg tudatosan döntöttek volna úgy, hogy “szembehelyezkednek” a rendszerrel? Értsétek már meg végre, teljesen hülyeség ezeket az ideológiákat a betűjük szerint értelmezni. Egyetlen egy dolog számít: hogy milyen formában valósultak meg. Kommunizmusból és nácizmusból is volt éppen elég példa a történelemben ahhoz, hogy tudjuk, hogy bizony mindkettő pontosan ugyanolyan kegyetlen, embertelen és szörnyű rendszer.

  35. PLaci, még egy dolog – miért, szerinted milyen érzés valaki olyannak a buszmegállóban, akinek a rokonait az Andrássy úton kicsit “megdolgozták”? És ez még ugye a jobbik eset volt, hiszen legalább hazajöttek… Nem, de tényleg, légyszíves hagyd abba a kommunizmus romanticizálását. Csak azért, mert nálunk volt a legenyhébb, összekacsintós fajtája (ami miatt most meg annyira szopunk, mert nem bírjuk levetkőzni az akkor kialakult berögződéseket), és az is egy idővel ötvenhat után, attól még azért a kommunizmushoz is köthetők borzalmak bőven!

    ps.: Kib@#§ott idegesítő ez a captchazás minden post előtt…

  36. kész vicc ez az egész,mituán már az emberek nagy része nem hisz az egyház által tanított ördögben,sátánban stb kikiáltották a horogkeresztet meg a nácikat valami xx. századi sátánnak. El lehetne felejteni azt a felállást hogy ami antifasiszta az megkérdőjelezhetetlenül jó, ami meg nem az, az biztos hogy valami negatív. A mai világban ez a legjobb, valakit lenácizunk, aztán mindenki hátrahőköl. Kb olyan mintha a 13. században valakire rákenem hogy megszállta az ördög aztán jól megégetik. Majd ha a szomszéd macskája megint a küszöbömre pisál, felhívom a telefontanút aztán megmondom hogy szerintem a szomszédom a holocaust tagadó,meg múltkor amúgy is horogkeresztet rajzolt a porba, hátha jól meghurcolják vagy kirugják a melójából. De lehet az lenne a megoldás ,hogy csinálok egy fajgyülölő szervezetet lelövöldözök ezt azt és kitalálom hogy a Mátra lesz a jelkép hátha ezt is betiltják és az EU netán a hegyet is elbontatja. Vagy mondjuk a napot aztán nappal mindenki ülhet otthon, nehogy meglássa mert még rossz érzést kelt.
    Ennél azért értelmesebb dolgokra is lehetne költeni a a pénzt, minthogy pár csókos köcsög miliókért osztja az észt 1000km-re olyan dolgoktól amihez semmi köze.

  37. Azért az is érdekes, hogy mindenki az 50-es évekre vezeti vissza a vörös csillagot, pedig mi már 19-ben is kaptunk ízelítőt ez “egyenlőségből”, és alig húsz éve még ugyanennek a rendszernek köszönhetően álltunk vigyázba. És az összes mai bajunk ennek az “egyenlősdinek” köszönhető, a szar szétrohadó lakótelepektől kezdve az államadósságon át az emberek gondolkodásmódjáig. Ennek fényében elég érdekes relativizálgatni ezt, főleg úgy, hogy a kommunista (vagy nevezzük akárhogy) rendszerek a mai napig írtják az embereket, haláltáborokat tartanak fenn pl Kínában, évtizedeket lehet kapni egy kényszermunkatáborban egy tüntetésért, mindezt az “egyenlősdi” jegyében.
    Jut eszembe, akik a kommunizmust életkoruknál fogva nem élhették meg, és “egyenlősdinek” tartják itt a blogban is, vegyék talán a fáradságot, hogy legalább elolvasnak néhány alapművet a “nagy elődöktől”, akiket az ajrópai kommunista pártok is mind a mai napig példaképnek tartanak, és ne feledjék el jó alaposan tanulmányozni azokat a részeket, ahol a burzsuázia szekértolóinak sorsát elemezgetik.

  38. Csodás élmény volt végigolvasni a sok “megmondom a tutit a sok hülyének” jellegű meg a “köcsög [politikai oldal]-osok tűnnyetek a picsába” tartalmú hozzászólást.

    Mi lenne, ha rájönnénk, hogy a múltat nem lehet megváltoztatni, nem lehet kitörölni, csak egyénileg szép lassan elfelejteni?

    És ahelyett, hogy azon rágódnánk, hogy a múltban ki kit miért akart megölni, inkább azzal foglalkoznánk, hogy mi, a gyerekeink, unokáink, stb. élhessenek ezen a Földön anélkül, hogy az esetleges atomháborúk vagy a környezetszennyezés vagy isten tudja mi miatt vegyvédelmi ruhát kellene venniük, ha kimennek a bunkerükből?

    A megbocsátás és a felejteni tudás szép erények és mindenkinek hasznosak. Annak is, aki megbocsát, és annak is, akinek megbocsátanak. Az összefogásra pedig ma még nagyobb szükség lenne, mint valaha.

  39. Zovits: Sajna nincs teljesen igazad. A múlt a napi politika szellemében folyamatosan változik…

    A be, meg ki, meg mindenféle egyéb irányba tiltogatás meg remek dolog, de az írott történelem feltalálása óta sok sikert még eddig nem hozott senkinek. Max időlegeset, ha elég sokáig fennállt a tiltó rendszer, és elég alaposan kiirtott mindenkit az adott tiltandó eszmével, hivatkozással együtt.

    A teljes tiltásnál nekem különösen tetszene az összes archív film, dokumentumfilm, háborús film, iskolai anyag (gyerekek itt látjátok ezt az üres oldalt, ezen nincs az a jelkép, amiről tilos tudnotok, hogy micsoda, de nagyon csúnya dolog).

    A post írójának sincs teljesen igaza. Nem a múlt századtól indul ez a jelképesdi, hanem gyaníthatóan a gondolkodó emberrel egyidős. Előbb gondolkodott jelképekben az ember, mint pl. írt volna. Az emlegetett logók nagyjából megvannak amióta a világ világ, meg még két nap, és csak a hozzájuk kapcsolodó fogalmak változtak az idők, és a földrajzi, kulturális helyzet szerint. Azaz valóban nem a logó tehet valami csúfságról, legyen az zsidó, arab, vagy épp tatár áldozat, hanem a jelképek mögé bújó ember.

    Az meg, aki a jelkép mögül erős, bármire is képes, fajra, nemre vallási, felekezeti hovatartozás nélkül. Érdemes megszemlélni az ideges zsidókat (Dávid-csillag), a neonácikat (horogkereszt), az arabokat (pl. palesztin kendő), vagy épp a komcsikat a csillagjukkal. Semmi különbség nincs köztük, abszolut csereszabatosak.

    Miközben a kiscsillag remekül mutat a Heinekken dobozán, vagy a szvasztika egy buddhista házán…

    Egyébként mindegyik kiemelt jelkép remekül megtervezett, jól kitalált logó, függetlenül a hozzájuk kötődő jelentéstől.

    Oszt most lehet engem utálni azért, mert névrokonaimat rühellem. Fajra, nemre, vallási, felekezeti hovatartozás nélkül…

  40. Én sem értek egyet az önkényuralmi rendszerek tiltásával. Ez struccpolitika.
    Érdemes megnézni a neonáci mozgalmak kreatívitását, hogy hogyan alkotnak új jelképeket, pl.: háromkarú horogkeresztet, vagy épp a horogkeréknek nevezett Magyar Népjóléti Szövetség tette…

    Bodó Balázzsal értek egyet.

    Mellesleg, a Mein Kampf szerzői jogvédelme hamarosan lejár. Egy német történész felvetette, hogy talán most kellene megjelentetni széljegyzetekkel, kritikákkal stb., mert hamarosan úgyis boldog-boldogtalan hozzájuthat. Szerintem igaza van.

  41. Aztán mi a faszért ágáltok a horogkereszt tiltásának megszüntetése mellett??? Csak nem vagytok nácik? Más oka nem lehet. Nyaljátok ki!

  42. Mint például szólásszabadság? Vagy mert hatástalan? Nem, mi nácik vagyuk, egyértelműen.
    Köszönjük, Emese.

  43. mert azonnal beindulnak a deportalasok ha engedik es mindenre gyors megoldás születik!

    vagy nem!

    de ha a piros mehet a fekete is…
    fölösleges magyarazni akkor, hogy az egyiket miert engedik a masikat miert nem

    Te buzi vagy ha nem tiltakozol a rózsaszín t-shirt-ök ellen? Ilyen alapon más nem lehetsz nem?

  44. Vérnűsző: te igazi baromarcú vagy, a vallási jelképeket (pl. Dávid-csillag) a horogkereszt mellé teszed. 8osztályt kijártad hülyegyerek?

  45. Vajon miért lesz valaki azonnal náci (német nemzeti szocialista), ha magyar próbál lenni Mo-on?
    Vajh miért lesz valaki egyből zsidóbérenc (vagy a bértartó…), ha épp nem vérnűsző barom?
    Micsoda májzli a nevem…, vagy mégse?

  46. be van tiltva a horogkereszt, nácik mégis vannak. akármelyik jelkép tiltása baromság, függetlenül attól, hogy kinek mi jut róla az eszébe.

  47. Placi, csakugyan nem faji alapon gyilkolt, hanem osztályalapon. A szavaiddal élve “pusztán osztályalapon gyilkoltak” (vagyis ugyancsak származási alapon,mint a másik esetben.)

  48. szerintem jogos a felvetés. onnantól kezdve, hogy legális, majd megjelölik az isten barmai magukat jól felismerhetően. 🙂

  49. Megkímélnék mindenkit a hinyos történelem tudásom megvillantástól. Érdekes kérdések merültek fel bennem a cikk és a kommentek olvasása közben. Mindenki úgy kezeli ezt a kérdést, mintha egy tőlünk és rajtunk kívül álló probléma lenne. Úgy érzem gyakorlatilag mi ruházzuk fel jelentéssel ezeket a dolgokat, ahogy tették az említett jelképek használói/alkalmazói is.

    Hahó!!! A jelenben élünk! Itt és most!*

    Kommunikáció: Nekem valahogy az óvoda középső csoport érzete jött le a színvonal olvasatán. Apropó, nekem gomba volt a jelem mindhárom csoportban.

    Valahol nagyon szomorú, hogy mennyi ember nem képes feldolgozni a saját különbejáratú félelmét/sértődöttségét/gyászát!

    A cikk nagyon tetszett, már csak azért is, mert felnőtt gondolkodásra kéztet, és oké
    legyen mind a két jelkép szabadadon használható! A kérdés csak az hogy elég érettek vagyunk e hozzá!

    (2008. Budapest, Magyarország)*

  50. Szerintem ostoba, aki két ideológiát az alapján hasonlít össze, hogy melyiknek a nevében mészároltak le több embert…

    Ha így néznék, akkor
    1. Kereszténység (indiánok lemészárlása, inkvizíció)
    2. Nácizmus
    3. Kommunizmus
    (és valahogy a kereszt betiltását mégsem tartja senki időszerűnek)

    Ha pusztán az ideológáikat nézzük, akkor pedig egetverő a különbség:
    – a náci ideológiának része a faji megkülönböztetés, a gyenge elpusztítása, tehát elevel romlott ideológia
    – a kommunizmus az egyenlő elosztást, a gyengék védelmét hirdeti

    Tömeggyilkolni pedig bárminek a nevében lehet, Sztálin vagy Hitler akkor is milliókat nyírt volna ki ha éppen buddhistának születnek…

  51. Nagyon sokflék vagyunk. Zsidók, nácik, buddhisták de egyben azonosak, MAGYAROK.
    Annyi mindenen keresztül ment már kicsi maradék országunk, miért nem vigyázunk jobban rá, és benne egymásra???…
    Teljesen mindegy milyen jel van rajtad.
    Lehetsz te náci is, ha nem bántasz másokat.Vagy éppen zsidó, csak tiszteld ember barátodat.
    Egyetlen bűn van a világon, az a megbocsátásra való képtelenség. Soha nem leszel nyugodt, ha másoktól várod a megbékélést.
    Talán nekünk, MAGYAROKNAK össze kellene fognunk, és együtt, egymást segítve dolgoznunk Magyarország felemelkedéséért. Mindenkinek nagyon nehéz, de attól nem lesz jobb, ha egymást marjuk.
    És tudjátok, ez már István óta így megy… Oszd meg és uralkodj! És mi szépen meg is tesszük..Ők meg uralkodnak rajtunk…
    Gratulálok a szerzőnek, köszönöm a gondolkodtató cikket.

  52. Akik ilyet babusgatnak, azok egyszerű fétisiszták. Én a lakkos tűsarkút babusgatom, ha nem lát senki.

  53. Hol vannak már a régi jó nácik, kommunisták, a zsidóság sem a régi ( már azok a nyüvesek sem kaftánba járnak, de könnyü őket felismerni, mert nagy az orruk és van egy titkos kézfogásuk ). Fétis, fétis

  54. Azért ez érdekes, hogy a szólás szabadság az csak odáig megy amit engednek. Itt érdekes módon mindenkinek van büszkesége. (fekete, meleg, a jenkiknél: spanyol,kínai, vagy akármilyen más. Egy a lényeg: Fehér büszkeség,na az ne legyen. Nézzetek meg egy akármilyen Ny-Eu-i vagy Am-i filmet. Mindenhol a kurva, a buzi, a néger, arab, zsidó a ‘jófej’, és mellette a fehér, az csak komornyik. Ebben az országban Pl: csak és kizárólag tisztességes, családjukat becsületesen nevelő cigányokról lehet hallani.(Akik nagyon-nagyon akarnak dolgozni, de nem engedik őket. Vajon honnan a rossz tapasztalat? Végül is ők csak azért rabolnak ki másokat, hogy a családjuknak legyen mit enni. Persze az lényegtelen, hogy ezáltal a kirabolt ember éhen hal, vagy kirablás közben megölik. Végül is egy nyolcvan egynéhány éves ember csak teher a társadalomnak. Legalább is az ő szemszögükből mindenképpen.) Ha egy 14 éves kölyköt öt-hat ork, arra kényszerít, hogy nyalja a cipőjük talpát,(miután összeverték) az rendben van. Tanárokat össze ill. agyon verni teljesen normális dolog.(közben a tizenéves lányaikat azzal fenyegetik, hogy megerőszakolják) Ez a sok farok, akik annyira be vannak szarva a cigányok jogaiért, jobban tennék, ha pár napra leköltöznének a XX. vagy a XXI. kerület egy-két ‘jobb’ helyére,(De mondhatnám végül is bármelyik kerületet. Kivéve talán: I. II. III. Ugye ott laknak ezek a fő okosok, akik rohadtul értik és tudják a problémák mibenlétét.) Aztán akkor szembesülnének azzal, hogy mi is a helyzet Mo-n.

  55. @trotyi: Kisöcsi, te hülyegyerek vagy és menj a jó ( itt egy olyan szó következne, amit nem írok le ), kisfasiszta.

  56. @kiscsillag: Nem az a közös bennünk, hogy mind magyarok vagyunk. De a megvalósíthatatlan összefogás-elméleted is olyan égi baromság, amit a mi “kedves” boka barátunk is helyből tündüske hozzászólásával megcáfolt.

Comments are closed.

© 2024 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány