Szkafander és pillangó, rendezte: Julian Schnabel
Pontosabban a látás és a kommunikáció iránti kiolthatatlan vágyról. Arról, hogy már csak azért is érdemes élni, hogy lássuk a tenger felett röpködő sirályokat, és a gondoskodó szeretetet mások szemében. És arról, hogy ezért mindig hálásnak kell lennünk, és minden lehetőséget meg kell ragadnunk, hogy a hálánkat ki is fejezzük. Ez így borzasztóan érzelgősen hangzik, a film azonban egyáltalán nem ilyen. A kamera és a rendező nagyon kecsesen lavírozik a sztereotípiák között. A szavak és az üzenetek lassan és átgondoltan formálódnak meg az ábécé betűiből egy pillangóként verdeső szem ritmusára. Mindeközben folyamatosan kapjuk a hol homályos, hol villódzó, hol humoros, hol meg erotikával telített képeket, a szkafanderbe zárt elme képeit. Gyönyörű és megfoghatatlan képeket, amelyek azonban mégsem pusztán önmagukért való, testetlen képek. A képzelőerő és az emlékezet ugyanis rendületlenül működik. És a film nagyon pozitív, nem a hiányról szól, nem arról, ami elveszett, hanem arról, ami megmaradt. Nem a testről, és nem is a hitről. Nem elsősorban a szeretetről, és még kevésbé az akaratról.
Ez egy film a látásról és a gondolkodásról. Egyszerre végtelenül absztrakt és érzékien figuratív. És nem iskolás, nagyon nem iskolás. Nem azt mondja, hogy nézzünk magunkba, és örüljünk, hogy élünk, hanem megmutatja, hogy a legdurvább körülmények között is lehet örülni az életnek. Nem azt mondja, hogy nézz és láss, és még csak nem is azt, hogy nézz és örülj. Egyszerűen csak azt, hogy nézz…
Szkafander és pillangó, (2007), amerikai-francia filmdráma
Rendezte: Julian Schnabel (Miramax, Pathé)