Ajánló

Új-média művészet Horvátországban
Klaudio Stefancic horvát művészettörténész, a Galženica non-profit galéria (Velika Gorica/Zágráb) vezetője, aki a PHD-ját a tudomány és a horváth kortársművészet témájában írja (egyébként a zágrábi mi2, és a Centre for Visual Studies tagja) nemcsak megírta az „Új-média művészet Horvátországban“ című tanulmányát, hanem azt rögtön közzé is tette angol nyelven,  a két legkomolyabb hálózati levelezőlistán, a spectre és a nettime listákon (mindegyikre szabad a feliratkozás!), ahol azonnal egy komoly vita bontakozott ki a horvátországi médiaművészetről, illetve arról, hogy a kilencvenes évek közepén a nemzetközi aktivizmus hatására hogyan indult és alakult ki a médiaművészert Horvátországban. Az ilyenkor szokásos ki, mit, miért hagyott ki, illetve vett bele vita így a két elit lista nemzetközi olvasóközönsége előtt zajlott, és a belterjességből izgalmas téma vált. Biztos lesz rövidesen valami hasonló magyar témában is.


Az azonos című kiállítás kísérőprogramja

(Nemrégiben hasonlóan komoly figyelem tárgya volt a nettime listán (a 2006-ban Budapesten előadó) Gerald Raunig Art and Revolution (Semiotext(e), 2007 című könyve.)

Return of the Gastarbajters
Alexander Nikolic szerb származású, Bécsben élő művész épp Return of the Gastarbajters (A vendégmunkás hazatérése) című workshop-on vett részt Pozarevacon, mikor a sajtóban meglátta  Radovan Karadzsics szakállas fényképét, és elállt a lélegzete, hiszen ezt az embert meginterjúvolta tavaly, mikor “Harald Szeemann, oder die Verzauberung auf Zeit” (Harald Szeemann, avagy az átmeneti elvarázsoltság) címmel filmet forgatott és ezért néhány sámánt és fehér mágiával foglakozó személyt meginterjúvolt.


fotó: Alexander Nikolic, Pozarevac

A cím egyébként Harald Szeemann (minden kurátorok origója) „Átmeneti elvarázsoltság“ című utolsó nagy kurátori munkájára utal,  amit 2005 februárjában  a Swarovski Kristályvilág keretében valósított meg.  Nos, azért rövidesen kiderült, hogy mégsem az ál Dr Dabicsot szólaltatta meg, hanem egy hozzá a megszólalásig(!) hasonlító fehér mágust, Petar Glumacot.


A jó mágus álarc nélkül és a mészáros álarcban

A tér költészete

Fotókritikai antológia Steve Yates szerkesztésében. Yates könyve a fotóelméleti szakirodalom egyik alapművévé vált. Bár alcíme szerint fotókritikai antológia, jóval inkább fotóteoretikus, médiumelméleti áttekintés, melynek centrumában a tér kérdése áll.

 

 

© 2024 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány