A kép hatalma – második rész: Képek az utcán, Budapesten

„Az óriásplakát informál, szórakoztat, megjelenésével esztétikai élményt nyújt… újra és újra odafigyelésre késztet… mindig szem előtt lesz” – ígéri a hirdetés hirdetése. Ha körülnézünk mondjuk az elmúlt néhány hónapban az utcán és a hirdetésipar kedvenc területén, a metróban, Oliviero Toscanit idézve így összegezhetjük a látottakat: „Bemutatja az árut, és ezzel kész”

1.JPGÓriásplakátok bemutatják az árut

„Minden fénykép informál, megmozgat, elgondolkodtat, mindnek dokumentum értéke lesz” – állítja Toscani. Kivételek napjaink kereskedelmi célú hirdetéseinek képei. Nem fáradoznak azon, hogy az eladni kívánt terméket vonzóvá vagy figyelemreméltóvá tegyék. Megelégszenek a tárgy lehető legkevésbé attraktív képével, közlik néhány tulajdonságát – például az árát –, mindezt öt-hat teljesen jellegtelen betűtípus keverékével feltüntetve. Néha ígéretes, eszmei mondanivalót hordozó jelmondatok kíséretében: „Ahol kinyílik a világ, új értelmet ad, ahol igazán fontosnak érzem magam…”

Néhány példa: sugárzó mobiltelefon sokféle méretben és formátumban – legyen jó óriásnak, mozgólépcső mellé, buszmegállóba egyaránt, két-három halvány pasztell színváltozatban.

4.JPGSugárzó mobiltelefon

2.JPGMozgólépcső-tájkép

UltraVékony: egy laptop képe szellemesen szövegbe ágyazva – a jelzős szerkezet közepén a tárgy V alakú képe. Idő kell hozzá, mire az ember rájön, éppen mi az ultravékony-hiszen a tárgy ortogonális oldalnézete egyszerűen nagy v-nek látszik. Idő pedig van – „Igen magas napi kontaktusszám a metró területén”. Ugyanezek elmondhatók a legtöbb plakátról – kérdés, hogy a sok pénzt fölemésztő semmitmondásnak van-e egyáltalán hatása a fogyasztási szokásokra? És ki találja ki ezeket?

5.JPG

8.JPGBérlet-hirdetés

Kísérlet a régi, szebb idők felidézésére:

6.JPG

7.JPG

Békésen megfér egymás mellett a szellemi és anyagi javak ajánlása – ezzel a képpel át is léphetünk a kultúrát áruló plakát területére. Társadalmi célú hirdetésnek is tekinthetők, nem lehet tárgyfotókkal vonzóvá tenni a művészet-árut, a lényeget kell láthatóvá és így eladhatóvá tenni. Az elmúlt hetekben leggyakrabban az Opera bérletkampány-plakátjaival kerülhettünk szembe. Három elemből álló plakátcsalád közvetíti az énekest, a táncművészt és a zenekart talányos képekben. Egy 2009-es Carmen előadáshoz kapcsolódó képsor – az elsőn férfialak erős rövidülésben, fölfelé tekint, mögötte egy hölgy egész alakos képe lebeg, jobb szélen egy harmadik léptékű férfi alak. Egy buszmegállóban két jóhiszemű szemlélő tanakodott, vajon melyik népszerű opera részlete lehet a képen? Később észlelve a hangszereket megnyugodtak – ők a zenekar tagjai. A másodikon két operaénekes arca szemből és profilból, kapcsolat nem látható köztük, középen szürke gyűrű lebeg. A harmadik képen balettművésznő levegőben, az ugrás pillanata rögzítve. Háttere vendéglátó egységre hasonlít, Opera Car? felirattal. Az egység előtti üvegfal mintha megtámasztaná a lebegő alakot. Ráadás: a plakátok előtt készült amatőr képek szereplői részt vehetnek „az év operaarca” versenyen, később maguk is plakáttá válhatnak.

 

Az Opera bérletkampány plakátcsaládja:

9.JPG

Az Operánál maradva, a 2013-14-es évad plakátjai reménykeltőbbek, akár az utcán megjelentek, akár az előcsarnokban látható plakátok a tervezett bemutatókhoz. Ariadné Naxoszban-szobor hüllővel, strandpapuccsal – a bizarr együttes földöntúli színeivel vonzóvá teszi a különöst, közvetíti a merész szellemű előadást. Hasonlóan hat a Hippolütosz és Aricia plakátja.

10.JPGAriadné Naxoszban-hirdetés 1.

11.JPGAriadné Naxoszban-hirdetés 2.

12.JPGHippolütos és Aricia hirdetése

A Trafó Kortárs Művészetek Háza 1998-as születése óta fontosnak tartja közterületi megjelenését, plakátjai jól azonosítható feliratokkal, egyszerre titokzatos és tájékoztató, érdeklődést ébresztő képeikkel valószínűleg szerepet játszanak a telt házakban.

Trafó-platkátok a közelmúltból:

13.JPG

14.JPG

15.JPG

 

Kulturális kereskedelem:

16.JPG

17.JPG

18.JPG

A színházak, múzeumok, kiállítóhelyek sokszor pénz hiányára hivatkozva elhanyagolják a hirdetéseket, pedig jó plakátok a produkciók eladásával bevételt hozhatnak. A Radnóti Színház Kurázsi mama című előadásához készült plakát kb. tíz példányban került utcára. Lehet, hogy száz plakáttal tovább műsoron tarthatták volna.

kurázsi.JPGBertolt Brecht Kurázsi mama és gyermekei című előadás plakátja, 2012

A magyar fotóművészet az új évezredben című igen jó színvonalú anyagot kissé pongyolán feltálaló kiállítás /MNG/ plakátja is ritkaságszámba megy az utcán – egy Gerhes Gábor-mű, amelyen a művész látható félig saját installációja mögé bújva.

19.JPGA Magyar Fotóművészet az új évezredben című kiállítás plakátja, 2013

 

Két buszmegálló – a kép a következő írás, a kultúrához kapcsolódó hirdetés egy példájának, a Nemzeti Színház elmúlt öt éve plakátsorozatának részleges ismertetése:

 

20.JPG

 

Ambrus Mária

 

© 2024 Tranzit Hungary Közhasznú Egyeslüet

A tranzit program fő támogatója az Erste Alapítvány